Tips & Handigheidjes

In den beginne.....

Zo, welkom op de tips & handigheidjes afdeling.
Op het moment dat je eindelijk een camper hebt aangekocht begint het dan eindelijk werkelijkheid te worden. Daar waar vele van ons al jaren voorpret van hebben gehad, hard voor hebben gespaard, afspraken hebben gemaakt met de bank om maar dan toch dat laatste stukje te financieren, het internet hebben afgespeurd naar de ideale camper die voldoet aan het wensenpakket en nog ook eens binnen het beschikbaar budget valt, staat die dan eindelijk voor de deur. Eigenlijk willen we meteen inpakken en weg wezen maar wij kwamen er toch achter dat bepaalde zaken geregeld dienen te worden.

Het eerste gebruik.

  • Nadat de euforie is gezakt wordt het tijd om aan de gang te gaan. Waar liepen wij tegen aan met het eerste gebruik van de camper. Laten we een begin maken met de tweede levensbehoefte van de mens; HET WATER!  Hoe schoon is mijn watertank en kan ik het water hieruit drinken?
    Over het watergebruik in de camper zijn uiteenlopende meningen, de een gebruikt het water niet als drinkwater maar als schoonmaak water en eventueel om de tanden te poetsen/koken, en nemen dan apart flessen met water mee om deze als drinkwater te gebruiken. Wij nemen geen losse flessen drinkwater mee en drinken het water uit de schoon watertank.
    Om er zeker van te zijn geen abonnement op je eigen WC te hoeven nemen, is het raadzaam om voor het eerste gebruik de schoonwater tank goed te reinigen. Je weet immers niet de 'staat' van deze watertank. Er zijn hiervoor diverse schoonmaak middelen in de handel en laat je adviseren wat voor jullie situatie het beste is. Nadat we de schoon watertank hadden gereinigd en nagespoeld smaakte het water bij ons als 'water', dus geen bijsmaak naar plastic of iets in die geest.
    En dan de vraag; hoeveel water ga je mee nemen? Dit is afhankelijk van diverse factoren, wel of geen drinkwater of toch losse flessen drinkwater/wel of niet douchen in de camper (indien douche aanwezig), hoe lang gaan we weg, mogelijkheid om onderweg water in te nemen, klimaat, gaan we 'off grid' staan, met hoeveel personen gaan we weg. Kortom is het een kwestie van afwegen om te kijken hoeveel water je gaat meenemen en daadwerkelijk gaat gebruiken, en elke liter is 1 kilo welke vervoerd dient te worden en dus brandstof kost. Tevens dien je ook op het maximaal toegestane gewicht van je camper te letten, veelal zijn er grote watertanks aanwezig van soms meer dan 100 liter en als deze (wellicht onnodig) helemaal volzitten tikt dit qua gewicht snel aan.
    Wij douchen, voor als nog, niet in de camper ook omdat we tot nu toe alleen nog maar overnachtingen hebben gemaakt op plaatsen waar douches aanwezig waren. Wij merken dat het meeste water bij ons opgaat aan het doen van de afwas in de camper, terwijl bijna alle campings deze faciliteit ook bieden.

    Oke, schoon water tank geregeld, maar denk ook even na over het reinigen van je vuil water tank. Ook voor je vuil water tank zijn er diverse schoonmaak oplossingen,  vaak dien je deze in al je afvoerputjes te gieten, behalve het chemisch toilet, uurtje laten staan om zijn werk te laten doen en dan spoelen met schoon water. Oke water geregeld!! NEXT!!

Waar laat je de camper als je er niet mee op pad bent?

Als je de ruimte hebt om de camper op eigen terrein te stallen is dit ideaal, echter bij ons past de camper wel naast de carport, leuk voor een dag of twee om de camper te wassen, te beladen of alvast de koelkast op 230V te zetten, maar niet echt ideaal om deze hier permanent te stallen, dus op zoek naar een camperstalling en het liefs in de buurt. Na een telefoontje naar de stalling waar mijn ouders hun caravan in de stalling hebben staan was dit vrij snel geregeld, gelukkig hadden ze nog plek, maar door de toename van campers en caravans kan het lastig worden om een plek in de stalling te bemachtigen. En de camper gewoon in de straat laten staan, we betalen toch wegenbelasting?? Ja en nee, en is afhankelijk in welke gemeente je woont. Kijk op de website van je gemeente en zoek op parkeren camper of onder de Algemene Politie Verordening, hierin staat vaak hoe een en ander is ingeregeld, vaak ook nog met de maatvoering van het voertuig en duur van parkeren erbij. Dat is de 'wettelijke' kant van het verhaal, we dienen ook rekening te houden met de 'sociale' kant van het verhaal. Wellicht vinden de buren het niet echt een goed idee als ze de gehele winter uit hun raam naar jou mooi geparkeerde camper staan te kijken...... 

Wegenbelasting en verzekering

Het eerste punt wordt geregeld op het moment dat de camper op je naam wordt gezet bij de RDW. Verzekering is een heel ander verhaal, vooraf de aankoop is het slim om de verschillende verzekeringen naast elkaar te leggen en te vergelijken, hoeveel schadevrije jaren heb ik, welke vorm van verzekering nemen we, vaak zijn er 3 opties, WA, WA+Casco en All Risk, en lees dan ook de polis voorwaarden zodat je weet wat er wel en vooral ook niet verzekerd is, denk aan ruit schade, want een nieuwe voorruit door steenslag kan leuk oplopen qua kosten. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor onze 'eigen' verzekering van ZLM, want hier hebben we al onze verzekeringen lopen, goed contact, alle voorgaande schademeldingen snel afgehandeld en een goede prijs voor de verzekering. www.zlm.nl

Voor het eerst er mee rijden

De dag is eindelijk aangebroken dat je de camper kan ophalen, verzekering en wegenbelasting zijn geregeld en dan op pad. Voor bestuurders met een B rijbewijs kan dit nog wel eens een uitdaging zijn, de bediening van de camper is niet anders dan een personenauto, het verschil zit hem in de afmeting. In Nederland mag een ieder met een geldig B rijbewijs op een camper rijden tot max 3500 kg. Staat er een gewicht >3.500 kg op het kenteken dat moet je in het bezit zijn van een C rijbewijs. Ik ga er even vanuit dat we rijden op een camper van < 3.500 kg en dus een B rijbewijs. Ik denk dat de gemiddelde afmeting qua lengte zo rond de 7 meter zit. Hou dus rekening met het nemen van de bochten, stuur je te vroeg de bocht in heb je kans dat je met de achterwielen over de stoep rijdt. De ervaring is dat je snel leert wanneer je moet insturen. Goed gebruik van de spiegels voorkomt een hoop ellende. 
Achteruit rijden is ook vaak een 'dingetje', geen achteruitkijk spiegel en in het begin lastig in te schatten hoever je van iets afstaat. Bij het achteruitrijden stapt bij ons altijd iemand uit om te 'gidsen'. Ziet er misschien niet stoer uit maar liever minder stoer de camping verlaten dan met een ingevuld schade formulier de camping verlaten. Wij hebben er een achteruit rij camera op zitten, maar ook dan is het soms lastig te zien (zon op het scherm) dus de tip, laat gidsen bij het achteruit rijden. 
Toen wij voor de eerste maal met de camper gingen rijden merkte wij rond de 100 km dat het stuur behoorlijk aan het trillen was en tevens een trok de camper naar rechts. Om dit te ondervinden hebben wij meteen de wielen laten uitbalanceren en laten vullen met stikstof (geen trillend stuur meer) en tevens de wielen laten uitlijnen zodat de camper geen voorliefde heeft voor de rechter vluchtstrook. 

Stroom in de camper

Bij de aankoop van onze camper wisten we dat we geen 230V aan boord hadden, behalve dan als we gebruik maken van de walspanning. Het plan was dan ook al vanaf het begin van de aankoop om toch over 230V te kunnen beschikken als we niet aan de walspanning staan. 

Nu ben ik redelijk technisch, edoch is elektra een vak apart, maar het internet biedt veel informatie. We hebben er over nagedacht wat nu onze wensen zijn en gezocht wat we daarvoor benodigd hebben. Na veel lezen, informeren en vragen stellen kwamen wij tot ons wensenpakket voor in de camper.

 

In de huidige situatie hebben wij een AMG gel Accu van 12V 80Ah, tevens een zonnepaneel op het dak (voltage niet bekend, hebben hier ook geen documentatie van). Onder de bestuurdersstoel een Schaudt elektroblok die er voor zorgt dat de huishoud accu wordt opgeladen en dat de de stroom van het zonnepaneel ook wordt omgezet in bruikbare stroom (MPPT). Dit elektroblok wordt gevoed door de dynamo als we rijden en door de 230V als we aan de walspanning staan. Tevens bevinden zich hier ook alle zekeringen van de 12V voorzieningen van het campergedeelte. Het nadeel van dit elektroblok is dat deze geen lithium accu kan laden. Na veel lezen is een lithium accu wel een flinke financiële investering, maar op de lange termijn betaald dit zich terug. De huidige accu kunnen we tot zo'n 50 tot 60% ontladen zodat we maar een 40 tot 50 Ah effectief overhouden. Tevens heeft deze accu een hoog gewicht en kan niet met een hoog amp worden geladen. 

 

De voordelen van een lithium accu zijn voor ons doorslag gevend, laag in gewicht, tot 100% ontladen, hoge laadstroom(dus snel weer opgeladen), hoge stroomafgifte in het gehele bereik, tot 5000 oplaad cycli (100%), hoge piekbelasting en een eigen Battery Management System (BMS) waarmee je vaak op een app met je telefoon die status van de accu state of charge (SOC) kan aflezen . Erg makkelijk als je dus off grid staat en nog wil weten hoeveel 'prik' er nog in de accu zit en hoelang je er nog mee vooruit kan. We hebben dan ook gekozen voor het neusje van de zalm op dit gebied, de Super B Epsilon 12V150Ah. Deze accu is nieuw op de markt en komt dit voorjaar uit. We hebben hem al in de pre-order staan dus dat moet goed komen. Je kan deze accu zelfs bij -30 graden Celsius laden door zijn eigen celverwarming. Tevens past deze accu lekker onder de bijrijdersstoel van de Ducato, dus dat scheelt weer ruimte. 

 

Ok, horde 1 genomen en we weten welke accu het wordt....... maar toen begon het feest, onze huidige acculader kan geen lithium accu laden, na veel zoeken kwam ik uit bij het Nederlandse merk Victron. Dit is De marktleider van elektronische componenten, met name voor de scheepvaart. Ik hoefde dus niet het wiel opnieuw uit te vinden want dit was al lang voor mij gedaan. Na vele uurtjes op YouTube, vragen stellen op de Facebook pagina van Victron, tutorials bekijken viel mijn mond open over de mogelijkheden op dit gebied. Ons wensenlijstje werd steeds groter, zo ook het totaal bedrag onder aan de streep. dus de acculader, laten we daar mee beginnen.

 

Dus...Accu✅

 

Als we aan het rijden zijn dan wordt de dynamo aangedreven door een multiriem of V-snaar door de krukas van het motorblok. Hierdoor levert de dynamo stroom aan de auto, hierdoor wordt de startaccu weer opgeladen, kan de autoradio aan en de koplampen branden. Dus alles wat er op stroom werkt in een auto komt van de stroom die opgewekt wordt door die dynamo. Het type/soort stroom is gelijkstroom of DC (direct current). Dit verscheelt dus met de stroom thuis want dit is wissel stroom of (AC). De dynamo levert zoveel stroom dat deze, behalve de auto voorzien van stroom, ook gebruikt kan worden om onze camperaccu of huishoud accu op te laden, echter hier begint er een uitdaging. Als de lithium camperaccu al wat leeg is zal de dynamo proberen deze zo snel mogelijk te laden. Dit is bij een lithium accu mogelijk omdat deze een lage interne weerstand heeft en dus een hoge laadstroom aankan, edoch kan de dynamo dit niet aan er ontstaat er een situatie waarbij de dynamo zo heet wordt dat deze kan verbranden. Dan is het dus gedaan met de pret. De oplossing is een DC-DC lader er tussen te zetten, en deze lader reguleert het vermogen waarmee de lithium accu wordt geladen zodat de dynamo niet oververhit raakt. Dit vermogen varieert van 8 amp tot wel 100 amp. Een en ander is afhankelijk van het vermogen van de dynamo en welke laadstroom de lithium accu aankan.  

 

Dus...accu laden als we aan het rijden zijn✅

 

Omdat de huidige lader geen lithium accu kan opladen moesten we opzoek naar een acculader voor als we aan de walspanning stonden, en we moesten nog een omvormer hebben om onderweg van de 12V uit de accu naar 230 V om te zetten zodat we toch ons bakkie koffie en alle 230V apparatuur konden laten werken. Dus een acculader en een omvormer...... Zoeken bij Victron en BINGO!!!! de Victron Multiplus. Deze unit heeft alles in 1, een omvormer (met diverse vermogens) een acculader en een schakelautomaat??? Yep super makkelijk, dus als we aan de walspanning staan, laad deze de accu op en als we niet aan de walspanning staan dan schakelt deze de omvormer in met stroom uit de accu. Deze schakeling gaat zo snel dat de aangesloten apparatuur en niets van merkt. Voor het bepalen welk vermogen je omvormer nu benodigd hebt dien je voor jezelf een energiebalans te maken. Het vermogen wordt uitgedrukt in Watt dus hoeveel watt ga je gebruiken in de camper en hoeveel staat er tegelijk aan? Bij ons zijn de energie slurpers ons koffiezet Nespresso apparaat (850W) en klein oventje (800W), tevens een hutkoffer met klein oplaadbaar spul als Iphones, Ipad, drones, laptops, fototoestellen enz enz. Maar zoals altijd veel kleintjes maken toch een flinke afname. Wij hebben dan ook gekozen voor de Multiplus 12/2000VA/80. Dit houdt in dat de inkomende stroom van de accu 12V is, de omvormer 2000 voltamp (is 1600W) en een acculader van 80 amp. Tevens zit hier dan ook de schakelautomaat ingebouwd en heeft een zuivere sinus. 

 

dus...accu laden als we aan de walspanning staan en onderweg 230V uit de stopcontacten✅

 

Nu hebben we ook nog een zonnepaneel op het dak liggen, en in de huidige situatie is deze aangesloten op het elektroblok onder de stoel, echter deze laadt nog steeds geen lithium accu's op dus van Victron een MPPT zodat de stroom gebruikt kan worden om de accu op te laden, zowel rijdend als stilstaand en zelfs als de camper in de stalling staat. En de huidige MPPT systemen zijn dusdanig snel met het berekenen van het laadproces bij diverse weersomstandigheden dat dit een meer opbrengst van 30% oplevert ten opzichte van ons huidig model.

 

dus...accu opladen vanuit het zonnepaneel✅

 

Hebben we dan alles?? Yep, het systeem dient zo te werken, accu wordt opgeladen, en we hebben 230V maar.....willen we ook graag zien of alles naar behoren werkt, hoeveel stroom het zonnepaneel levert, hoelang de accu nog mee kan enz enz. Ook hier heeft Victron al lang over nagedacht, een centrale unit waar alle componenten op worden aangesloten en met elkaar communiceert zodat dit systeem als geheel optimaal functioneert. Dit systeem luistert naar de naam Cerbo GX en heeft een uitlezing op de telefoon of een mooi 5 of 7 inch kleurenscherm, dus why not? Het systeem beschikt over bluetooth en wifi en kan via een internet portaal over de gehele wereld worden uitgelezen, tevens kunnen ze, bij eventuele problemen, het systeem online uitlezen en softwarematig oplossen. 

 

dus...uitlezing van het systeem✅

 

Van al deze systemen weet ik slechts een klein deel van wat er allemaal mogelijk is en voor de inbouw laat ik dit dan ook over aan de professionals. We hebben gekozen voor het bedrijf IDP Inbouw specialisten uit Terneuzen. We hebben op 04  maart een afspraak met ze zodat we ons wensenpakket op tafel kunnen leggen en zij kunnen de camper bekijken, een inschatting maken hoeveel werk erin zit en wat de kosten zullen bedragen en advies geven over wat kan en wat slim is. Tevens zijn zij ook dealer van Victron. Ben wel benieuwd of het systeem wat ik bedacht heb gaat werken of dat ik opnieuw mijn huiswerk moet gaan doen. We gaan het zien!!