Nederland 🇳🇱 dag 5 & 6

Gepubliceerd op 22 juli 2021 om 20:00

En de wereld reis door Nederland gaat weer verder, nu op weg naar de provincie Groningen, naar het pittoreske plaatsje Pieterzijl met zijn 175 inwoners kan niet veel zijn zou je denken maar in de jaren 80 en 90 was het Pieterzijl die toen als eerste in Europa, de eerste vrouwen camping huisvestte en er een smederij was voor Harley Davidson en dus veel motorrijders trok. Het is een dorp wat al heel lang bestaat en vroeger nog van Friesland was er ligt hier toch nog wel een hele geschiedenis als je het opzoekt op wikipedia.

We nemen een omweg omdat het niet ver van Dokkum vandaan ligt, langs het Lauwersmeer. Onderweg moeten we stoppen voor wat bootjes die door de sluis moeten. Jet begint te piepen op het moment dat we weer mochten gaan rijden snel de bocht om een een plekje om te stoppen zoeken, als ik de riem pak om deze aan te doen springt Jet van het bed en laat een mooie natte plek achter. We zijn te laat, gelukkig ligt op ons bed  een waterbestendige hoeslaken en was niet alles nat maar wel zo net het randje van het bed. 2 dagen Pieterzijl begint dus met een wasje.

Als we aankomen bij de camping is er niemand aanwezig, ik bel aan en telefoneer naar het nummer op de deur, "Helaas we kunnen nu de telefoon niet aannemen". Ik loop terug naar Marco met het nieuws dat we nog even moeten wachten op de parkeerplaats van de camping. Marco had inmiddels een 06 nummer gevonden, nog maar een keer proberen dan. En ja nu wel iemand aan de telefoon, de eigenaresse van de camping. Ze was aan het werk en haar man lag te slapen, "Kijk maar even of plekje 7 vrij is dan kan je daar gaan staan". Zo gezegd zo gedaan, alles opgezet en de was in de machine gedaan.

Weer een mooi plekje en super rustig, het weer is vandaag wat minder, het is bewolkt en de temperatuur is ook wat lager.

Marco belt nog even met zijn vader om te vragen hoe het met zijn moeder is. Ze was deze morgen gevallen in de keuken en moest naar het ziekenhuis. Ze heeft haar bovenarm gebroken en heeft veel pijn.

's Avonds eten we lasagne vega stijl, wat eigenlijk wel wat tegen viel qua smaak. We eten dit wel vaker en dan is het altijd wel erg lekker maar nu net niet. We maken plannen voor morgen, de camping eigenaar komt nog even langs met wat informatie en daar halen we een mooie fiets route uit die niet te lang is voor de honden. Na het eten is het wat koeler en gaan we een stukje fietsen. Daar komen we langs een monument van de 2de wereld oorlog, zie foto.

Dag 2;
De volgende dag besluiten we om een rondje om het Lauwersmeer te maken. Zo gezegd zo gedaan, onder weg nog even uit de camper om met de honden te wandelen op een mooi losloop-gebied aan de waterkant. Bij terugkomst van onze wandeling een heerlijke lunch gegeten bij restaurant Suyderoogh.

Uiteraard denk ik dan te laat aan een foto en is de helft al opgesnoept.

We rijden boven langs nog wat kleine dorpjes en langs de boot naar Schiermonnikoog, langs Lauwersoog, Anjum en Oostmahorn. Ondertussen doen we ook nog wat boodschapjes voor de avond maaltijd, deze keer gaat de BBQ weer aan.

In de avond maar even plannen maken voor morgen.

We boffen maar met het weer, de zon blijft ons maar toe lachen. Ben inmiddels ook gewoon verbrand, wie had dat gedacht...ik en verbranden. Voor diegene die mij niet zo goed kennen, ik zit nooit in de zon en verbrand daarom ook eigenlijk nooit. Dus dat zegt dan wel weer wat over het mooie weer.

Camping De Blauwe Reiger
Pieterzijlsterweg 4
9844 TA Pieterzijl
campingdeblauwereiger.nl/

Pieterzijl is een klein dorp in de gemeente Westerkwartier in de Nederlandse provincie Groningen. Het ligt aan het Zijldiep in het westen van de gemeente. Pieterzijl heeft 170 inwoners. Het dorp behoorde kerkelijk onder Grijpskerk. Wikipedia