Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 3

Gepubliceerd op 23 juli 2023 om 23:57

Zo dan..... dag drie gaat in de boeken als een spannende dag.

Laten we beginnen bij het begin en dat was koffie met een heerlijk bolletje kaas, lekker Hollands. Marco was gisteren bezig geweest met de microswitch en wilde vandaag even een schakelaar erop zetten dus ons eerste ritje was naar de Halfords in Dumfries.

Daarna rijden we door naar Castle Douglas, waarvan we dachten dat er een kasteel midden in het dorp stond, maar dat bleek niet zo te zijn. Niet erg toch nog een stukje door het dorp gewandeld en al vast wat souveniers gekocht je kan maar op tijd zijn.

We reden verder via New Galloway, Galloway forest via New Stewart op in het Galloway Forest de Glentrool hike trail te wandelen/hiken. Onderweg was het vooral regen, op zijn Schots dus. Maar wat is het mooi hier, we rijden door het natuurgebied op slinger-slanger weggetjes, heuveltje op heuveltje af dorp in dorp uit.

Eenmaal aangekomen bij het Glentrool forest centre parkeren we de camper op de parkeerplaats, wilde betalen maar dat hoefde niet op zondag. Dus we hadden een meevallertje, toch even alles goed afsluiten want je weet maar nooit. Het is gestopt met regenen en we volgen de blauwe route ongeveer 4 kilometer, langs het water, watervallen, bruggetjes en mooie bomen. Na een uur hebben het erop zitten en gaan nog even kijken bij het park centre, wat niets meer was dan een heel klein cafeetje om een kopje koffie te drinken met wat lekkers.

Dat allemaal gedaan gaan we onze route verder, op de planning staat alleen nog Biglees Waterfalls, maar dat is nog wel wat kilometers rijden. We genieten van de route stoppen af en toe voor een fotootje en krijgen dan een omleiding door het plaatje Ayr.

Schotland is het land van de rotondes en ik bemerk bij het afremmen voor de rotonde een aparte uitlaat lucht in de camper, vreemd, de camper zou motorisch toch wel 100% moeten zijn gezien bijna alles vernieuwd is. We besluiten bij de volgende benzinepomp de camper even te stoppen en te kijken wat er onder de motorkap afspeelt.

Motor klep open, Maglite erbij en aan de achterkant van het motorblok uitlaat rook, en opeens begint de rook via de rechter wielkast te ontsnappen, foute boel, motor uit en maar de rest van het blok nakijken, motorolie mooi helder en voldoende, koelvloeistof mooi op niveau en op temperatuur, motorblok snort prachtig stationair, geen vermogensverlies, niets lekt, en geen lekkage in het motor compartiment te zien. Oke, mijn kennis stopt hier een heel eind dus lang leve de ANWB alarm centrale. Lokatie en gegevens doorgegeven en krijgen een SMS dat de Engelse AA (ANWB) rond 18.30 op onze lokatie zal zijn. Alle papieren bij elkaar gezocht en aan het lokale Rummicub toernooi  begonnen. Na finaal ingemaakt te zijn door Patty stop ik er even mee.

Om 18:45 kwam de Engelse ANWB eraan en ik vertelde hem de situatie. Motor klep open en motor starten. Duurde wel 5 minuten en hij wist het al. Het roetfilter was aan het schoonbranden (regenereren) en normaal merk je dat niet maar met klimmen en dalen, laag in de toeren dan wordt er wat meer roet op gebouwd. Dus veel plezier verder met u reis door het prachtige Schotland en rij maar lekker hoog in de toeren. Had in mijn gedachte al veel scenario's voorbij zien komen, camper afslepen, vervangend vervoer, enz, enz, maar deze had ik er niet bij zitten. We bedanken onze reddende engel en vervolgen onze weg, geen rook meer te bekennen maar we liggen nu wel 3 uur achter op ons schema. Patty belt de camping met het bericht dat we wat later zullen aankomen, krijgt een vriendelijke man aan de lijn met een iets wat Schots accent verteld hij een niet te begrijpen verhaal en onze latere aankomst was blijkbaar geen probleem.

De camper wordt leuk in de motortoeren door getrokken, rijdt nog steeds als een naaimachientje dus op naar de camping. Man Man Man, de weg naar de camping is een hele leuke uitdaging, de laatste bocht 3 keer steken voordat we deze kunnen nemen. Aangekomen bij de receptie komen we de man tegen die Patty aan de telefoon had, die had dus schijnbaar verteld dat we de camping vanaf het dorp moeten binnenkomen, 1 mooie rechte weg. We betalen voor twee nachten cash en de man legt uit waar we moeten zijn, was dus niet bij de receptie want de camping ligt zo'n kilometer verderop. Hier aangekomen kunnen we gaan staan waar we willen, terrein is niet echt vlak en ons levelings systeem verteld ons dat dit niet automatisch gaat lukken, dan maar handmatig en we komen redelijk in de buurt van waterpas over 2 assen. Zo dan maar eerst het stroom aansluiten, 16 ampere dus we kunnen ook nog MIG lassen als we willen. Edoch de buurman heeft zijn stekker bij ons aangesloten en vraag hem of zijn aansluiting geen stroom heeft, hij vertelde dat er gisteren geen spanning op stond maar het staat er inmiddels weer op. Prima, ik zijn stroomaansluiting bij zijn eigen paal aangesloten en ook de buurman heeft stroom.

Patty is inmiddels bezig met de Butter Chicken met rijst en Naan te maken en ik besluit de mircro switch van de kraan te omzeilen, stekkertje gekocht met wat dun elektriciteit snoer, edoch deed de waterpomp het nu helemaal niet meer. Gaat echt lekker vandaag, dus had kortsluiting gemaakt en de zekering van de pomp doorgejankt. Nieuwe zekering erin en gaan met die banaan. alles afgetaped en we hebben een werkende waterkraan. Na de maaltijd ben ik als eerste maar gaan douchen, ook weer een beleving apart, uit de douche slang kwam meer water dan uit de douchekop. toch maar even gewisseld van douche cabine die in een soort van oude schuur zijn ondergebracht, qua luxe zijn we in Nederland erg verwend met de staat van het sanitair want tot nu toe is het hier allemaal oude beschimmelde meuk, wat in Nederland binnen 1 dag zou worden afgekeurd, maar de mensen zijn zeer gastvrij, fantastische mooie omgeving en veel heuvels met nog meer koeien en schapen. Wij vermaken ons wel maar ik ben wel klaar met het MacGyver gedeelte.

p.s de eerste midges are in town!

Kilometers; 164 km

Eten; Butter Chicken met rijst en mini naan

Skelmorlie Mains Farm
Skelmorlie
North Ayrshire
PA17 5EU

Skelmorlie mains caravanpark

Castle Douglas is een stad in Dumfries and Galloway, Schotland. Het ligt in het luitenantiegebied van Kirkcudbrightshire, in het oostelijke deel van Galloway, tussen de steden Dalbeattie en Gatehouse of Fleet. Het is in de kerkelijke parochie van Kelton. Wikipedia (Engels)

Ayr is een havenstad gelegen aan de Firth of Clyde in het zuidwesten van Schotland. Het is een koninklijke burgh sinds 1205 en de hoofdplaats van Ayrshire. Ayr is het bestuurlijke centrum van raadsgebied South Ayrshire en telt ongeveer 46.000 inwoners. Wikipedia

Skelmorlie is een dorp in North Ayrshire in het zuidwesten van Schotland. Hoewel het de meest noordelijke nederzetting in het raadsgebied van North Ayrshire is, grenst het aan Wemyss Bay, dat in Inverclyde ligt. Wikipedia (Engels)