Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 4

Gepubliceerd op 24 juli 2023 om 20:00

Zo, na een heerlijke nacht slapen toch weer vroeg wakker geworden. Het weer is goed en we beginnen de dag met een paar heerlijke kopjes koffie om wakker te worden aangevuld met een lekker broodje met verse aardbeien. Na het tandenpoetsen/wassen aankleden haal ik de fietsen van de camper en de midges komen me al lachend tegemoet. Welkom in Scotland, heel rap naar binnen om de spuitbusje met Smidge te pakken. Je kan ze een beetje vergelijken met onweervliegjes in Nederland, alleen deze hebben, (althans het vrouwelijke exemplaar) slagtanden en een bionische reuk waardoor je al om geruime afstand in track wordt genomen. De spuitbus doet zijn werk en nadat we de fietsen hebben ingeladen met regenkleding, eten en drinken en fotomateriaal duiken we het dorp in richting de pier van de ferry op weg naar het eiland Bute.

Ze waren al aan het inchecken, Patty had al gereserveerd en met de uitgeprinte barcode konden we meteen doorrijden de boot op. Het is aan boord niet druk en nog maar twee koffie besteld en we komen in gesprek met een oudere dame die het helemaal leuk vond dat we op de fiets naar Bute gingen, tevens stond ze er van te kijken dat we uit Nederland kwamen en gaf ons een compliment over onze Engelse taal.

Na een cruise van ongeveer 35 minuten zijn we aangemeerd, eerst alle auto's van boord en daarna de fietsers. In de hoofdstad Rothesay gaan we opzoek naar de lokale VVV (seek local knowledge) voor wat informatie, we krijgen een kaartje mee en maken een route plan over het halve eiland.

We beginnen met de Serpentine rd, een weg die als een steile helling omhoog gaat in een haarspeld bocht met maar liefst 14 bochten,  wat een pretje met een e-bike, we gingen deze weg ook weer terug naar beneden omdat we langs de kust wilde fietsen. Het blijft nog steeds de vraag of je nu op de stoep of op de eg fietst. Echt duidelijk is het niet, maar waar een stoep is gaan we voor de veiligheid op de stoep.

We komen veel mooie dingen tegen onderweg en stoppen dan ook met regelmaat om even te genieten.

Wat hebben die Schotten/Engelse toch met grasvelden en gazonnetjes. Overal staan ze strak gemaaid bij en zijn mooi groen, de bloemetjes van Miss-Bucket kom je ook overal tegen. Maar goed lekker kneuterige en Engels, heerlijk. We komen langs een soort van strand en kijken even waar we nu precies uithangen voor we verder gaan. We staan bij Kerrycroy en weten niet goed waar we uitkomen als we door fietsen, het is duidelijk een afgeschermd gebied maar wel toegankelijk voor toeristen, we besluiten om de gewone weg te pakken en rijden door naar Kingarth.

Na ongeveer 1 kilometer fietsen zie ik een afslag met daar op Mount Stuart, daarvan had ik iets gelezen op de boot, dus maar eens even kijken wat dat dan was. We fietsen over een lange, mooie en netjes aangelegde weg met mooie huizen en mooie tuinen. Als eerste kwamen we langs een 'Kitchen garden', een tuin wat je verwacht in Schotland in de stijl van romantiek en door kijkjes. In het midden staat een botanische tuin met planten die veel warmte nodig hebben, we nemen een kijkje en fietsen dan weer op het gemak verder.

Enkele minuten later zien we de afslag naar het landhuis en nemen de tijd om er even rond te kijken, we kijken onze ogen uit en genieten van het weer en de omgeving. Terug naar onze fietsen, moeten we eigenlijk toch wel een keer naar het toilet en zien we in ons ooghoek een binnentuin met een cafe. Daar maar even naar toe, we gaan niet alleen plassen maar nemen ook maar gelijk even de tijd voor een lunch, het was tenslotte al 12 uur. Met een super lekker Sweet patoto soup een pasterie chicken tikka en een scone with cream and jam, kunnen we de middag wel weer vooruit.

Daarna fietsen  we op ons gemak terug, via Kingarth. Dit was voornamelijk door de Schotse landerijen met een mooi uitzicht. Ook de bekende Schotse koeien zijn hier in overvloed. Met een hoog knuffelgehalte maar zie je die horens.....

Eenmaal terug in het havenstadje lopen we daar nog even wat rond, doen nog een paar boodschapjes voor het avond eten en gaan op het gemak terug. De laatste kilometer terug naar de camping zijn stijl omhoog dus gaat de turbo nog een keer aan voor vandaag. We ruimen de fietsen meteen op, accu's op de lader, al het foto en film materiaal op de laptop, eten en nog wat lummelen en dan is deze mooie dag ook alweer klaar.

Niet gereden vandaag met de camper maar wel 45 km op de fiets

Slapen op de zelfde plek als gisteren en we eten gebakken aardappeltjes met kipfilet en sla, niet echt heel spannend dus.

Bute, ook Isle of Bute genoemd, is een Brits eiland, gelegen in de Firth of Clyde ten noorden van Arran. Het eiland maakt deel uit van het raadsgebied Argyll and Bute. De grootste plaats op het eiland is Rothesay. Wikipedia

Mount Stuart House, aan de oostkust van het eiland Bute, Schotland, is een landhuis gebouwd in neogotische stijl en het voorouderlijk huis van de Markiezen van Bute. Wikipedia