Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 5

Gepubliceerd op 25 juli 2023 om 20:00

Vandaag vertrokken we vroeg naar Tarbet aan Loch Lomond, het wekkertje gaat om 07:00 ( was ik vergeten uit te zetten). We drinken koffie, eten een broodje en ruimen de boel op om te vertrekken. Marco leegt nog even het toilet, ik gooi een vuilniszakje weg en off we go.

We laten Glasgow rechts liggen, dit stond eerst wel op de planning maar met het verkeer en de drukte besluiten we om dat niet te doen. Met geknepen billen rijden door naar Tarbet, super druk en chaotisch op de weg. Dan komt er ook nog bij dat er 1-100-1000 rotondes zijn en het verkeer aan de andere kant rijdt. PFFFF geen pretje deze morgen.
We hadden gisteravond nog mail contact gehad met de eigenaresse van de camping dus ze wist dat we er vroeg zouden zijn.

De receptie zat in een kleine snackbar, waar het super lekker rook binnen, ik meld met om te vragen of ik goed zat. Ik kreeg een grote glimlach, " Oh you guys, from the mail" . Yes that was us ;). We hadden de camper al op een plekje gezet en dat was prima, we kregen een sleutel mee van het sanitair gebouw en we moesten maar betalen als we weg gingen. Prima geregeld dus, dit keer gelijk de douches bekeken en deze zien er een stuk beter uit als van de vorige campings. Het enige nadeel is misschien dat we wat dicht langs de doorgaande weg staan, maar ook dat zal wel goed komen.

We pakken de fiets en gaan naar de ferrie, de weg daar naar toe is spannend. We rijden wel links van de weg maar niet op de weg zelf maar op het voetpad. Het gaat met kleine heuvels vals-plat naar beneden en moeten goed op letten of er verkeer van links komt. Gelukkig gaat het allemaal goed en komen zonder kleerscheuren bij de ferrie plek aan. De boot vertrek om 11:45 en die hadden we geboekt. We gaan met de fiets op de waterbus naar Inversnaid, dat is een half uurtje varen. We zijn uiteraard wat aan de vroege kant en het dreigt te gaan regenen, dat valt alles mee en het blijft alleen bij dreigen.

Het is niet echt een boot die gewend is om fietsers mee te nemen en een e-Bike is dan ook net effe wat zwaarder dan een gewone fiets. Ze moesten dus even wat meer spierkracht gebruiken om ze aan boord te tillen. Maar goed, na 30 minuten komen aan en stappen weer op de fiets om naar Stronachlachar te gaan. Het eerste stuk is stijl omhoog en moeten we, zelfs met de e-Bike flink trappen om boven te komen, een kleine 6 mijl moeten we afleggen om aan te komen bij Loch Katrine en daar nuttigen we onze lunch bij een lokaal tentje.

We zitten heerlijk op het terras en genieten van het zonnetje dat inmiddels is doorgekomen, maar er komt weer een bui aan en we moeten om 16:30 terug zijn bij de boot anders moeten we helemaal om het meer terug fietsen naar de camping en ik denk niet dat onze fietsen dat halen.

We maken nog een pitstop op de terugweg bij een oude kerk die omgebouwd is tot hotel waar we een heerlijke Engelse thee hebben gedronken met melk. Nog even een praatje gemaakt en we gaan weer verder. We waren wat aan de vroege kant en stonden met meer slachtoffers te wachten tot de ferrie kwam.

Na de vaartocht terug stappen we weer op de fiets en gaan naar de camping, eenmaal terug begint er regen naar beneden te vallen en zijn we weer net op tijd terug. We ruimen de boel op, maken eten en lummelen we wat.
Weer een heerlijke dag in het Schotse.

Gereden 82 kilometer

Gegeten macaroni met rode saus

We slapen bij:

Glen Loin House

Arrochar

sitecode 68658

Loch Lomond is een groot en diep meer in Schotland. Het bevindt zich op de westelijke grens van de zuidelijke Highlands. Het meer is ongeveer 37 km lang en tot 8 km breed, heeft een gemiddelde diepte van 37 meter en een maximale diepte van 190 meter. Wikipedia

Arrochar is een dorp in de buurt van het hoofd van Loch Long, op het schiereiland Cowal in Argyll and Bute, Schotse Hooglanden. Het dorp ligt in het Loch Lomond and The Trossachs National Park. Wikipedia (Engels)

Loch Katrine is een diep meer in de Trossachs in de Schotse Hooglanden binnen Stirling. Het meer ligt in het Nationaal park Loch Lomond en de Trossachs. De grootste plaats aan het meer is Stronachlachar. Er is een aantal eilandjes in het meer, zoals Ellen's Isle, the Black Isle en Factor's Isle. Wikipedia