Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 6

Gepubliceerd op 26 juli 2023 om 20:00

Vandaag hadden we een rustige dag, we sliepen uit tot 08:15 en werden wakker met dikke druppels op de camper. We staan namelijk onder een flinke boom, dus als het heeft geregend dan regent het nog even na met flinke druppels.

De wolken hangen laag het het waait bijna niet, toch is het niet koud en de regen is gestopt. Na ons ontbijt gaat Marco het trappetje nog een keer nakijken. Die begon gisteren ineens te zoemen en dat is mega irritant.

Zoemt namelijk als de schakelaar bij het inklappen niet volledig is ingedrukt. Dus een een tyrap eromheen zodat, als het goed is, de zoemer niet meer afgaat. Gelukkig had hij dat weer snel op orde en zijn we van dat geluid af. Omdat we van alles hadden omgegooid in ons schema stond er niets op het ochtend programma en zijn we een stukje gaan wandelen om het Loch Long. We doen nog wat op internet en kijken wat er voor morgen nog te doen is en vooral of er in Oban een supermarkt is. We merken dat dat in die kleinere dorpjes toch wat lastiger is.

Om 15:00 uur hebben we een cruise, dit maal een rondvaart over Loch Lomond, de reis duurde een uur en we komen er achter dat die Schotten echt wel leuke humor hebben. Tijdens zo'n rondvaart wordt er van alles vertelt  over de geschiedenis en wat er allemaal nog meer om en op het Loch is gebeurt.

Het weer blijft droog en af en toe zien we de zon, heerlijk om te fietsen.

Om 16:15 zijn we terug en pakken de fietsen weer, op de heen weg hadden we een restaurantje gezien in een omgebouwde kerk waarvan de reviews erg goed waren. We wilde eigenlijk niet omdat het nog best vroeg was maar daar naast was een soort van winkel en we hadden nog brood nodig. Op het moment dat we voorbij fietsen komt en een bord aan met fish&chips, nou stop maar.

Hier wil je eten!!!!!

Marco had Fish and Chips en ik had Balmoral Chicken.

Niet helemaal gekeken op de kaart wat het was want kip is altijd goed.

We hadden onszelf beloofd dat we geen Haggis zouden gaan eten, het idee alleen al. Brrrrrrrrrrr.

Maar wat schets mijn verbazing, de kip was gevuld en je raad het al.....met haggis en eigenlijk was het best lekker. Nou weet ik niet of ik alleen haggis zou bestellen maar zo in deze combinatie was het zeker voor herhaling vatbaar.

We fietsen na het eten terug naar de camping en zodra we de fietsen op de camper hebben staan begint het weer zachtjes te druppelen, we hebben weer mazzel met het weer.

Marco gaat opzoek naar de plaats waar we het chemisch toilet kunnen reinigen, niet gevonden en komt wel een groep franse jongens tegen die met hun busje na het tanken tegen de beschermingsbalk van de benzinepomp zijn gereden. Rechter voorkant stuk en de stuurbekrachtiging pomp lekt olie, plus het spatbord raakt de grond. Ze zijn van de scouting en de rest van de jongens wordt met een ander busje van de scouting opgehaald en twee blijven bij het defecte voertuig om op de Engelse ANWB te wachten. Omdat het busje precies in ons uitzicht staat zien we dan ook dat er weinig gebeurd, de winkel van de benzinepomp is inmiddels ook gesloten en nog steeds geen wegenwacht hulp. Marco trekt twee blikken met knackworsten van Unox open, maakt ze warm, ik maak van aluminum folie een bakje met mayonaise en ketchup met houten prikkertjes en servetjes, en Marco brengt deze als een roomservice naar de twee jongens in de defecte auto, als of ze water zagen branden en vonden het geweldig dat ze wat warms te knagen hadden.

Niet gereden met de camper.

Eten: Fish and Chips en Balmoral Chicken

Overnachten nog steeds in Arrochar

Loch Long is een watermassa in het raadsgebied van Argyll and Bute, Schotland. Het Sea Loch strekt zich uit van de Firth of Clyde aan het zuidwestelijke uiteinde. Het meet ongeveer 20 mijl lang, met een breedte van tussen de één en twee mijl. Het loch heeft ook een arm, Loch Goil, aan de westkant. Wikipedia

Haggis is een typisch Schots gerecht, maar wordt onder andere ook in Lancashire gemaakt. Gemaakt van schapenhart, -long en -lever, vermalen met dierlijk vet (reuzel), ui, havermout, peper, zout, kruiden en bouillon.Wikipedia

Balmoral-kip is een populair Schots gerecht met kipfilet gevuld met haggis, omwikkeld met spek en geserveerd met een whisky- of pepersaus. Balmoral-kip is vernoemd naar het Balmoral-kasteel in Aberdeenshire. Wikipedia

Fish and chips is een typisch Britse afhaalmaaltijd die bestaat uit in beslag gedoopte en gefrituurde vis in combinatie met gefrituurde, vrij dikke frieten. Wikipedia