Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 16

Gepubliceerd op 5 augustus 2023 om 20:00

Ondanks dat we langs de A58 van Lewis sliepen hebben we niets gehoord en was het muisstil vannacht. We hadden heerlijk geslapen en voor ons doen zelfs uitgeslapen. Vandaag stonden er een paar bijzonderheden op ons lijstje om te zien maar zoals iedere dag beginnen we met .... juist koffie.

En daar gingen we met de camper op weg naar The Butt of Lewis, best nog een pittig eindje rijden maar wederom een mooie route. We zouden kijken tot hoe ver we konden met de camper en hem dan ergens parkeren om vervolgens met de fiets verder te gaan. Maar dat hoefde niet en we konden helemaal door tot het eind en er was een parkeerplaats voor 3 campers en wij waren de eerste, prima toch!!

Maar wat ben ik blij dat we deze rit hebben gemaakt, wat een mooi plaatje weer en we hadden prachtig weer vandaag, geweldig uitzicht en het zonnetje branden op onze wangen. Marco pakt meteen de drone om wat te filmen en ik loop rond voor foto's. Krijg bijna hoogtevrees als ik op de rand sta, want van hekken hebben ze niet gehoord, je kan echt een flink eind naar beneden kijken.

We blijven nog even lekker hangen en gaan dan weer terug naar de camping voor we naar ons volgende item op ons lijstje gaan. Daarvoor gaan we met de fiets, onderweg zien we al weer van alles voor bij komen dat leuk is maar net te ver met de fiets. We gaan beginnen met wat geschiedenis en wel The Black houses in Arnol.

Dit is een openluchtmuseum waar je kan zien hoe de mensen op Lewis in de achttiende en negentiende eeuw leefde. Ze leefde samen met de dieren om zo meer warmte te creëren in hun huizen. Ze waren niet zo groot zoals je kan zien.

Hierna gaan we door naar een merkwaardige poort, een met botten van een walvis, het skelet van deze reus lag weg te rotten op het strand en iedereen had er last van, daarom besloten ze om het beest zelf maar op te ruimen en alles wat te gebruiken was te verkopen of te gebruiken. De harpoen zat nog in de walvis en hangt boven aan de botten.

We fietsen nog langs een gedenk momument van alle gevallene in diverse oorlogen en langs een hippie eet tentje wat dicht is. Daarna gaan we naar het strand om wat te eten. We hadden ons brandertje bij en een pastaatje dus wat kon er mis. Helemaal niks en de zon scheen nog steeds.

We pakken nog wat afslagen en komen dan weer bij de camping uit een heerlijk dagje zo. We zetten de stoeltjes buiten, maken nog een puzzeltje en lezen een boekje voor dat de bbq aan gaat. Wat hebben we het toch slecht.

20 km gefietst

87 km met de camper gereden

zelfde camping als gisteren

BBQ

The Butt of Lewis is het meest noordelijke punt van Lewis in de Buiten-Hebriden. De landtong, die in de Noord-Atlantische Oceaan ligt, wordt vaak geteisterd door zware golven en stormen en wordt gemarkeerd door de Butt of Lewis Lighthouse. Wikipedia

Het Arnol Blackhouse is een openluchtmuseum in Arnol op Lewis in de Schotse Buiten-Hebriden. Het museum bestaat uit vier huizen: twee blackhouses en twee white houses. In de achttiende en negentiende eeuw woonde een groot deel van de bevolking van de Hebriden in blackhouses. Wikipedia