Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 17

Gepubliceerd op 6 augustus 2023 om 20:00

Vanmorgen ging net als gisteren alleen gingen we na het ontbijt toilet legen, vuilwater storten en schoonwater innemen. Daarna op naar de Callanish  stone circle, we moesten dus een stukje terug rijden maar er was nog meer op de planning die kant op dus geen probleem.

De wegen zijn prima te doen maar de bordjes komen net altijd iets te laat. Maar deze keer niet en konden meteen parkeren, blijft toch altijd weer een dingetje met zo'n camper. Marco zou de drone in de lucht laten en ik wandelende naar de stenen toe. Een stel Duitse dames waren mij voor en hadden, denk ik, niet in de gaten dat ik ze verstond en hadden een hele theorie bedacht waarom de stenen hier stonden en waarom in deze vorm en bla bla bla.... Ik was meer verbaast over hoe die stenen dan hier komen en zo blijven staan al al die jaren. geen boom te zien op het eiland maar wel stenen die al heel lang zo overeind staan.

Na ons stenen avontuur (hand oplegging had niet geholpen) gingen we verder naar weer een uithoek. The Chessman of Lewis, de weg ernaar toe was super om te rijden, af en toe een single road maar over het algemeen prachtig. Daarbij hadden we weer mazzel met het weer en scheen de zon volop.

Oke, deze twee stonden nog op het lijstje nu op naar Stornaway, op naar de Ferry. Die vertrok om 15:00 en konden om 14:10 inchecken. Uiteraard, zoals altijd, zijn we veel te vroeg. Hebben de camper bij een supermarkt geparkeerd, op zondag is alles dicht, halen de fietsen van de camper en gaan op onderzoek uit. We rijden richting de ferry terminal om te kijken waar we moeten zijn, onderweg zien we The Castle of Lewis. Op de terminal worden al campers en personen auto's ingecheckt. We fietsen terug via het kasteel en kijken daar nog even rond, via een bruggetje en een wandel/fietspad kunnen we overal zo tussendoor en zijn we zo boven.

Het begon te regenen dus op naar de camper want het zou wel heel jammer zijn als we nog ff tot het bot zeiknat zijn voor we gaan varen. Maar gelukkig waren we net op tijd bij de camper, fietsen erop en naar de terminal. Eenmaal daar en ingecheckt nog even een lunch gemaakt en daarna wachten tot 14:30 om aan board te rijden.

Omdat het 2:40 uur varen was hadden we een leesboek en een puzzelboekje meegenomen om onze tijd door te komen. Er waren opvallend veel grote springende vissen die naast de boot mee zwommen, iedereen denkt dan gelijk aan dolfijnen maar volgens mij waren het grienden of een andere grote vis. Wel leuk trouwens om dat te zien. Als we in Ullapool aankomen gaan we gelijk richting camping want dat is nog een stukje en de wegen zijn niet zo best.

Het is zondag dus het is rustiger op de weg, ook op dit stuk is het opletten en uitkijken. Maar we houden ons aan onze eigen veilige snelheid en laten regelmatig de snelle engels man voorbij scheuren. Wat een rit was het weer. Op het laatste stukje reden we langs Eilean Donan Castle, misschien wel het bekendste kasteel van Schotland en met de zon erop was dit wel een heel mooi plaatje.

Wat een mooie manier om de dag af te sluiten!!! Morgen een lange rij-dag, op naar Stirling.

Ferry van 15:00 uur terug naar Ullapool aankomst 17:40 uur

Morvich caravan and campsite

Gereden 256 km met de camper

8 km met de fiets

Soep met brood

De steencirkel van Callanish III is een van de vele megalithische bouwwerken rond de bekendere Calanais I aan de westkust van het eiland Lewis, in de Buiten-Hebriden, Schotland. Wikipedia (Engels)

Isle of Lewis, Schotland. Houtsnijwerk van de 'Lewis Chessmen' op het strand van Uig (Traigh Uuige) aan de westkust van Lewis. Het gesneden houten beeld van Stephen Hayward is van het koningsschaakstuk. Hoewel er enige onzekerheid bestaat over zowel de oorsprong als de ontdekking van de originele 12e-eeuwse schaakstukken van walrusivoor en walvistanden, wordt aangenomen dat ze in 1831 in de buurt van het strand van Uig zijn ontdekt door een Malcolm "Sprot" Macleod.