Scotland ๐Ÿด๓ ง๓ ข๓ ณ๓ ฃ๓ ด๓ ฟ day 19

Gepubliceerd op 8 augustus 2023 om 20:00

Ons plekje op de camping was pal naast een drukke doorgaande weg, waar we voor gewaarschuwd waren bij het boeken. Maar deze nacht hebben we daar weinig van gemerkt, in de avond was het inderdaad druk maar na 22:00 uur viel dat alles mee. Maar vanmorgen rond 6 begon het weer wat drukker te worden en waren we dus op tijd wakker, zal ik maar zeggen. Niet erg want we zijn al de hele vakantie vroeg en we hoeven er niet meteen uit. Nog wat na dutten en we staan op voor een bakje koffie, de route van vandaag hadden we gisteren al gepland dus we hadden alle tijd. Een lekker ontbijtje om te starten.

Na ons Engels ontbijt van vanmorgen maken we de fietsen klaar om Stirling in te gaan. We fietsen eerst naar het William Wallace monument, het is nog niet open en het zonnetje staat met verkeerd voor een mooie foto. Op de terugweg dan maar๐Ÿ˜‰

Daarna zetten we de navigatie op; Stirling Castle. De weg die Google maps had uitgezocht was met een flinke stijgende lijn naar boven, ofwel trappen tot je een ons weegt om boven te komen. Versnelling op de kleinste stand en de trapondersteuning op de hoogste. Met veel hijgen en puffen van mijn kant staan we dan bijna bij het kasteel en kunnen niet verder. Vandaag en de komende dagen is er een wielerronde aan de gang, vandaag was het kasteel nog wel open maar morgen tot en met vrijdag zou het dicht zijn.  We zetten onze fietsen waar we niet verder konden en gaan met de benenwagen verder.

We lopen langs The Start Pyramid, Matha's Memorail, The Holy Rude en Old Town Cemetery voor we bij het kasteel zijn. Het was even slikken toen ik de kaartjes moest afrekenen, maar goed het is niet dat we hier nog eens komen dus betalen Pannenkoek. Wat dan wel weer heel leuk is, is dat er een rondleiding was waar je bij kon aansluiten. Andrew onze gids van vandaag was super enthousiast en kon mooi vertellen, hij begon zijn verhaal dat Brave Heart niet helemaal klopt en dat dit echt wel een gebied is met veel oorlog, bloed vergieten en ellende.

Hij vertelde dat het eerst gebouw wat gebouwd is rond 1110 al daar zou hebben gestaan, maar na een berg ellende en oorlogen het in 1314 is afgebroken omdat Robert The Bruce zei; "Onze kastelen worden niet meer gebruikt door Engelsen om tegen de Schotten te vechten". Daarna kwam er weer iemand anders die vond van wel en zo is het weer opnieuw opgebouwd. (lang verhaal kort)

Van 1794 tot 1964 is het gebruikt om de Engelse militairen te huisvesten en te trainen.

Daar van was een expositie te zien in het kasteel.

We lopen weer naar de fietsen en gaan richting het stadscentrum, we moeten via stoepen en om dranghekken heen zien te komen en zien de wielrenners de berg omhoog fietsen waar wij weer net vanaf komen. Eenmaal in het centrum zetten we onze fietsen neer en beginnen met een bakje koffie met wat lekkers. Het is een warme dag vandaag en het is druk op de straten. In het centrum is een grote shoppingmall en we besluiten om daar even te kijken, echt een grote shoppingmall. Als we er klaar mee zijn gaan we via het station en The Old Bridge terug naar William Wallace Monument.

Helaas was mijn camera niet goed scherpgesteld en zijn de foto's niet zo mooi als dat hij in werkelijkheid is, het is een imposante toren die je al van ver kan zien en hoe dichterbij je komt hoe imposanter hij wordt.

Terug op de camping genieten we van het zonnetje buiten, Marco maakt nog een puzzeltje en lees in mijn nieuwe boek. Op de camping is een Pizza bus en wij gaan dus lekker pizza eten vanavond (weer niet koken).

Gefietst ongeveer 8 km

Zelfde camping als gisteren

Pizza van de pizzabus

Stirling is een royal burgh, tegenwoordig met de officiële titel van city, in Schotland. Het is een moderne stad gelegen op de aanslibbingsvlakte van de rivier de Forth, rond een steile rots waarop zich een kasteel en het oude stadscentrum bevinden. Wikipedia