Scotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 day 20

Gepubliceerd op 9 augustus 2023 om 20:00

Zo alweer dag 20, rustig nachtje gehad, maar rond 07:00 begint de weg naast ons serieus tot leven te komen en wij dus ook. Na de bekende ochtend perikelen zoals koffie en ontbijt besluiten we vroeg op pad te gaan, chemisch toilet geleegd en omgespoeld, vuil grijs water geleegd en schoonwater ingenomen, en we zijn pleitte.

Omdat we pas om 14:00 uur terecht kunnen op de volgende camping in Edinburgh, besluiten we om op de heenweg nog wat uitstapjes te maken. De eerste luistert naar The Kelpies en bevind zich in Grangemouth. Daar aangekomen een mooie parkeerplaats voor campers dus daar de fietsen eraf en richting de standbeelden.

Nu ben je hier ook geen uren bezig dus op de fiets door naar Falkirk, ze hebben een grote roterende boten lift. Een mooi stukje engineering, iets met de wet van Archimedes. Hier even een lekker bakje koffie met een oud Engelse scone met boter en frambozen jam gegeten. Het restaurant beschikt over een gehele zijkant bestaande uit ramen zodat je, al genietend van je koffie, de boten lift in werking kan zien. De lift heeft een hoogte van 35 meter en duurt per halve rotatie slechts 5 minuten. Na dit technisch hoogstandje rijden we weer langs het kanaal terug naar de camper, goed dat we vanmorgen op tijd waren want de parkeerplaats staat ram vol.

We besluiten richting de volgende camping te rijden en misschien kunnen we er wel eerder terecht, edoch daar om 12:00 aangekomen, helaas dikke pindakaas, om 14:00 uur kunt u pas terecht. Oke, nee is ook een antwoord en we kunnen de camper op de parkeerplaats voor de camping parkeren. De receptie is tot 20:00 open en we besluiten dan ook om de fietsen te pakken en richting Edinburgh te rijden, een ritje van ongeveer 9 km maar men is hier niet echt gewend aan fietsers op de weg.

Route gaat vooral naar beneden en we rijden in een rap tempo richting St Andrews square waar we tickets hadden voor de hop on hop off bus. Naar mate we op de fiets het centrum benaderen is de optie 'over de stoep' komen te vervallen. Je kan hier letterlijk over de koppen lopen, overal straatoptreden van dansgroepen, muzikanten, goochelaars, geloofsfanaten, optreden van toneelstukjes, doedelzakken enz, enz.

Erg gezellig maar bijna geen doorkomen aan. Uiteindelijk aangekomen bij St Andrews square, hier de fietsen aan een hek met 3 fietskettingen vastgezet en de bus vertrekt 20 meter verderop. Onze kaartje (QR code) worden ingescand, we krijgen de kaart mee en kunnen plaats nemen in de bus. Op de bovenverdieping zijn nog mooi twee plekjes en we hebben goed weer dus ideaal. De bustoer duurde een uur waarbij alle bezienswaardigheden voorbij kwamen. Veel foto's gemaakt en na dat uur waren we weer bij ons begin punt.

De bus uit, onze fietsen stonden nog waar ze moesten staan en we besluiten nog even lopend het centrum in te duiken, kopen nog wat souvenirs, eten nog een heerlijke hamburger en besluiten aan de terugweg naar de camping te beginnen. Naarmate we het centrum achter ons laten zitten we wat ontspannender op de fiets, verkeer wordt minder druk en komen zonder kleerscheuren op de camping aan. Hier adviseren ze ons om de fietsen bij hun in een afgesloten ruimte te zetten omdat er heel veel fietsen van de camping door junks worden gestolen.

Dus onze fietsen gingen in de afgesloten ruimte, nog steeds met 3 fietskettingen op slot en we kunnen ze vanaf morgen 08:00 uur weer ophalen. Onze plek staat dusdanig schuin dat ik onder het E&P level systeem nog kunststof blokken moest neerleggen zodat we waterpas stonden. Is trouwens wel de eerste keer tot nu toe dat we deze blokken gebruiken. Toch niet voor niets aangekocht, liggen al 2 jaar stof te verzamelen achter in de camper......

Terwijl we deze blog schrijven zitten we nog vol van de maaltijd in de stad en komen er nog steeds mensen aan. Ik weet niet of wij nog wat gaan eten, Patty is in d'r leesboek gedoken over dood en verderf en alle foto's van diverse camera's zijn allemaal alweer op de harde schijf gezet.

Plan voor morgen is vooral wat kilometers maken van Edinburgh naar York, daar nog even de stad en wat cultuur en geschiedenis snuiven. Voor vandaag stop ik er even mee, moet nog bijkomen van alle culturele indrukken die we hebben mee gekregen, en ik heb een paar stalpoten van dat geslenter door zo'n stad. tot morgen en welterusten.

Gereden met de camper: 90 km

Gereden met de fiets: 36 km

Mortonhall 38 Mortonhall Gate, Frogston Road, Edinburgh EH16 6TJ

meadowhead

De Kelpies zijn 30 meter hoge sculpturen van paardenhoofden die kelpies voorstellen, gelegen tussen Falkirk en Grangemouth, maar de Kelpies zelf bevinden zich in Grangemouth, naast een uitbreiding van ... Wikipedia

Het Falkirk-wiel is een draaiende scheepslift genoemd naar de nabijgelegen stad Falkirk in Centraal-Schotland. De lift verbindt het Forth and Clyde Canal met het Union Canal, waarbij een hoogte van 35 meter overbrugd wordt. De scheepslift werd voltooid in 2002. Wikipedia

Edinburgh, officieel City of Edinburgh, is sinds 1437 de hoofdstad van Schotland. De stad wordt door inwoners soms liefkozend Auld Reekie genoemd. Wikipedia