Duitsland 🇩🇪 dag 3

Gepubliceerd op 16 oktober 2023 om 20:00

Zo het weekend zit er op en we staan nog steeds lekker op de camping. Gewoontedieren die we zijn zitten we al aangekleed, gepoetst en gewassen rond 07:30 uur aan de ontbijt tafel. Hoe dan???
Lichaam zit nog in de maandag scene en dan moeten we er normaal gesproken vroeg uit. Na het ontbijt met een lekker gekookt eitje op een broodje, bakkie koffie wordt het tijd dat het toilet wordt bezocht. In tegenstelling tot gisteren, is de gehele camping gehuld in een dikke laag mist en het is koud, niet fris, nee, gewoon koud. Dus wat warme kleding op de fiets mee, handschoenen, wollen muts en een lekkere col.

De route op de fiets begint leuk, het dorp Bernkastel in en dan meteen de berg op. Hier worden we omsingeld door, zo ver het oog reikt en dat is 20 meter, alleen maar wijnranken. Lang leve de elektrische fiets maar ook die had er moeite mee. We rijden door de mist naar boven en komen uiteindelijk boven het wolkenveld uit en hier is het prachtig weer. In de eerst 5 kilometer moesten we al 428 meter klimmen om daarna weer in 5 kilometer naar beneden te rijden.

Dus de warme top kan weer in de fietstas en kunnen we wat panorama foto's maken. Na enkele kilometers van relatief vlak terrein begint de afdaling, na 500 meter stoppen we en trekken de warme top weer aan want we duiken de wolken weer in. We kunnen ons niet in een vrije val naar beneden laten storten want we hebben te weinig zicht en een boom raken met 60 km levert wel wat schade aan de fiets op. Dus de snelheid eruit halen tot ik mijn remschijven begin te ruiken, deze zijn wat heet aan het worden.

Na de afdaling kunnen we de Moezel rechts aanhouden en fietsen we lekker langs de oever. Dorpje in, dorpje uit, (Wolf, Kindel, Rachtig, Zeltingen en Graach an der Mosel) erg weinig mensen op straat, alle winkeltjes nog dicht, tot we bij een camping aankomen waar we een lekker bakje koffie kunnen scoren. Wat ons wel opvalt, tenminste in dit gedeelte van Duitsland, is dat het nog erg veel met cash geld moet worden betaald. Staan we toch van te kijken dat het zelfs in restaurant cash betalen is. Staat ook meteen vermeld bij de menulijsten aan de ingang van het restaurant. Tevens komen we langs de Moezel erg veel camperplaatsen tegen, die op de meest pittoreske plaatsjes aan de oever staan, dus wie weet voor een volgende keer.

Het klokje slaat inmiddels 12:30 uur, hebben er rond de de 30 km opzitten dus tijd voor een wel verdiende lunch. We komen weer uit bij Bernkastel en zetten de fietsen bij de rondvaartboten aan een fietshek vast en gaan te voet het stadje in. Hier wel veel winkeltjes en terrassen open. De zon is inmiddels doorgebroken en de mist is opgelost. Heerlijk weer geworden. Komen bij binnenkomst naar het centrum toe meteen een bratwurst im brötchen tegen, dus aanvallen. Na dit culinaire festijn (was echt lekker maar we hadden dan ook wel trek) vervolgen wij onze weg richting centrum en strijken neer in de zon op het terras, koffie en cappuccino. The good life!!

Hierna nog even verder struinen en belanden uiteindelijk in een restaurant waar we twee lekkere schnitzels met frites  bestellen, we zijn tenslotte in Duitsland. De verwarming stond hier op standje bejaardentehuis dus we zatten leuk in te kakken. Afrekenen en weer verder op pad. We lopen richting het dorpsplein en kom erachter dat ik mijn fietssleutel niet kan vinden.......

Alle zakken nagevoeld, geen sleutel SHIT!!! Terug naar het restaurant om te kijken of daar mijn sleutel uit mijn jaszak is gevallen. Helaas geen sleutel. We lopen de route terug om te kijken of we de sleutel kunnen vinden, op het terras nagevraagd... geen sleutel. Oke, plan twee, geen sleutel, ook geen reservesleutel in de camper en Patty d'r fiets met een ketting vast aan mijn fiets, hmmmm, dat gaat nog een leuke uitdaging worden, eventueel de lokale politie inschakelen, wellicht dat zij een optie hebben. We besluiten eerst maar terug te lopen naar de fietsen, daar aangekomen hoop ik dat mijn sleutel nog in het slot zit, helaas geen sleutel in het slot, kijk op de grond en zie ik mijn sleutel onder mijn fiets liggen!!!! Man man man, wat kom ik hier goed weg en wat kan je blij zijn met een fietssleutel.

Na deze sleutel epic besluiten we om in Bernkasel-Kues nog even naar de supermarkt te gaan, wat kleine boodschapjes te doen en richting de camping te rijden. Hier aangekomen bestel ik meteen twee reserve sleutels voor onze fietsen en een airtag houder voor Patty en mezelf. Dit geintje gebeurd me geen tweede keer en was dan ook  een wijze les, zeker als je op vakantie bent. Voor vanavond hebben we verse harde broodjes met currywurst. Patty is bezig de foto's op de laptop te zetten, buiten is het nu 10 graden en de voorspelling voor vannacht is 4 graden, heerlijk de truma kacheltje aan en lekker ons gemak houden houden. Morgen alles weer inpakken en dan richting de volgende camping die zich in Trier bevind.