Duitsland 🇩🇪 dag 4

Gepubliceerd op 17 oktober 2023 om 20:00

Dinsdag alweer, gaat weer veel te snel de tijd. Maar we mogen niet klagen, we hebben prachtig weer en we zitten in een super mooi gebied. Na een goede nacht ruimen we onze spullen op en zakken we af naar Trier. Waar de tweede helft van onze vakantie zal plaats vinden. We leveren onze pas in voor het sanitair gebouw en vertrekken. Het legen van onze vuilwatertank bewaren we even tot de volgende camping, het wordt hier een hele toer om de afvoer put te bereiken. Wel vullen we hier onze schoon watertank alvast bij, kan maar gebeurd zijn. Nadat we de tuinslang hadden aangesloten merk ik pas hoeveel waterdruk er op dit systeem staat, de koppeling schiet van de kraan los met een waterballet tot gevolg. Dus de waterkraan maar iets zachter gezet zodat onze koppeling het nog aan kan. Onze achterbuurman heeft denk ik nog wel wat werkt voor hij weg kan 🤪.

Op deze camping was de vertrektijd voor 12:00 uur en bij deze camping kunnen we eigenlijk pas om 15:00 uur terecht bij de volgende, we wagen het erop en gaan op tijd rijden. De camping in Trier heeft pauze tussen 12:00 en 15:00 uur dus we willen voor 12 bij de camping zijn. Mocht ons plekje al vrij zijn hebben we kans dat we er al mogen staan. We rijden over de snelweg en dan is het nog maar 49 minuten rijden, het is druk en er rijden veel vrachtwagen, wat ook opvalt is de kentekenplaten uit Luxemburg. We zitten wel dicht bij de grens.

We hebben mazzel en kunnen al terecht op de camping, we lozen eerst ons vuil water en gaan dan op onze plek staan, maken nog een brunch klaar en pakken dan de fiets en gaan Trier in. Dit is echt wel een flinke stad met heel wat geschiedenis, we hebben een plattegrond meegenomen van de receptie en gaan op verkenning.

We gaan via de Romeinse-brug  de moezel over en zetten de fietsen op slot in de stad en gaan lopend verder. We lopen door het centrum met diverse winkels en koop een tasje om onze sleutels, opladers, fietscomputers enz enz in te doen. Nu had ik alles in mijn jaszak maar dat is niet handig.

Als ik rechts kijk zie ik een oud groot gebouw, niet wetende wat het is lopen we er naar toe om te kijken. Dit blijkt het "Basilica van Constantijn" te zijn, de deur is open dus we gaan even binnen kijken. Het is een sombere bedoeling binnen en is na de tweede wereld oorlog (bijna) helemaal opnieuw opgebouwd. Achter de Basiliek zit een paleis vast gebouwd, het "Keurvorstelijk Paleis" met daar achter de koninklijke tuinen.

We lopen verder en gaan terug de winkelstraat in via de "Onze-Lieve-Vrouwekerk" en de "Dom St. Peter". Het is druk met mensen die een tour volgen door de stad, we lopen naar de Hauptmarkt  en gaan een bakje koffie doen. Er valt heel wat te kijken en wat een hoop gekke mensen lopen er rond, ook wel flink wat zwervers en bedelaars. Midden op de markt zijn ze bezig met hele grote bellenblaas en daarom heen lopen dan weer veel kinderen achter de bellen aan.

Na de koffie gaan we verder, richting de Porta Nigra die aan het eind van de straat staat. We maken nog wat foto's bij het Karl Marx beeld en lopen dan op het gemak terug naar de fietsen. Onderweg doen we nog een boodschapje en slenteren zo, al winkeltjes kijkend verder. Het is inmiddels 15:00 uur en we hebben een paar stal poten, tijd om de camper op te zoeken en wat te relaxen. Vanavond eten we lekker Butter Chicken met naan en dan is het mooi geweest. Weer een lekkere dag hier in het zonnige Duitsland.

Camping Treviris
Luxemburger Straße 81
54294 Trier

campingpark.camping-treviris

Trier is, samen met Worms, de oudste stad van Duitsland en ook het oudste bisdom ten noorden van de Alpen. De kreisvrije stad Trier ligt op de rechteroever van de Moezel. De stad telt 110.674 inwoners op een oppervlakte van 117,13 km². Wikipedia