Weekend Sleeuwijk

Gepubliceerd op 17 december 2023 om 20:00

Mijn beginnende keelpijn van vorig weekend heeft doorgezet naar de rest van de week, een week vol paracetamol en hoesten. Donderdag ben ik weer gaan werken, niet dat dat heel soepel ging maar goed, wel even belangrijk.

Vandaag gaan we laat weg omdat Marco vandaag naar Rotterdam moest, ik ga in de tussentijd de camper inladen, boodschappen doen, teckeltje naar opa brengen (want die ziet nog maar heel weinig in het donker) en wachten en wachten en wachten..... tot Marco thuis is. YES we kunnen!!!!

Het is half drie als we weg rijden en hadden eigenlijk wel een berg file verwacht, uiteindelijk viel dat reuze mee. Het is druk bij het restaurant, ze zien ons al aankomen en we worden vriendelijk ontvangen. Ik krijg een korte uitleg over de camping en wordt dan naar onze plek gebracht. Ik ga Marco halen zodat we de camper kunnen parkeren. We zitten dicht bij het gebouw en dus ook dicht bij het sanitair. Prima plekje, Marco sluit alles aan en ik ga met de honden even een rondje doen. We zitten dichtbij een drukke weg maar als je die oversteekt en je loopt 50 meter naar rechts kom je bij een onverhard pad waar ze lekker even hebben rennen. Als ik terug kom heeft Marco al een lekker bakje koffie gezet en hebben even niets.

Na het eten lopen we nog een rondje en maken we een planning voor morgen. We gaan een lekker stukje fietsen en hopen een bezoek te brengen aan slot Loevenstein.

We zijn laat wakker voor ons doen, 09:30 en dat na een nacht met veel hoesten en proesten. Marco laat de honden uit en ik maak van het hondenhotel weer een zitje, we nuttigen een ontbijtje en gaan op pad. De weersomstandigheden zien er goed uit het is alleen een beetje koud. Voor de zekerheid nemen we onze handschoenen en mutsen mee en ook de honden hebben hun jas aan. Maar na 500 meter doen we die maar uit want zo koud is het nu ook weer niet (voor de honden dan).

We fietsen langs Sleeuwijk, langs de jachthaven en over de dijk naar Woudrichem, daar begint het een beetje te miezeren, zo'n beetje dat je aan het eind van de rit kletsnat bent....
We rijden veel mooie woningen voorbij en iedereen die we tegenkomen groet ons, je merkt dan wel dat je door kleine dorpen fietst en iedereen dus iedereen kent.

Als we door Woudrichem heen zijn komen we bij een klein voet/fiets veer, een aardige man komt aan lopen met de vraag of we naar de overkant wilde. Ik vraag hoe laat de afvaart is en als antwoord krijg ik; "Over 3 minuten, want ik moet mijn sleutels even pakken." Met een grote glimlach op zijn gezicht, we lopen al naar de steiger en ik zie de honden al denken .....uhm dat gaan we niet doen. De fietsen worden op de boot gezet, wij klimmen aan boord. Ik betaal de beste man 3,60 voor de overtocht and off we go!!

Met een klein bootje worden we naar de overkant gevaren, de tocht duurt misschien 3 minuten maar het was super leuk. Ik vraag hoe het zit als we terug willen en de schipper verteld ons dat er een grote bel hangt en als we zover zijn we daar aan moeten trekken dan komt hij ons ophalen. Hoe leuk is dat.....

We fietsen het laatste stukje door naar het Slot, het is een betonnen pad met flink wat wilderoosters, tussen de koeien (rode geuzen)en paarden (przewalskipaard) door komen we na 1,5 kilometer bij Slot Loevenstein aan. We hebben niet de intentie om naar binnen te gaan maar kijken wel even op de binnenplaats.

Althans dat dachten we, na de brug is een binnen plein en dat is al na 10 meter afgesloten en kunnen we niet verder, je kan niet met honden naar binnen dus lopen we terug en wandelen om het slot heen. Marco maakt nog wat drone shots en we lopen langzaam terug naar de fietsen.

Ondertussen zien we heel veel mensen richting het slot gaan, allemaal in erg mooie feestkledij, we vermoeden dat er een bruiloft zal plaatsvinden. Wij stappen weer op de fiets en gaan terug naar het bootje. Bij de steiger aangekomen trek ik aan de bekende bel en binnen 5 minuten staat ons vervoersmiddel al weer klaar voor vertrek, de schipper vertelde dat het in de zomerperiode minimaal 300 personen per dag vervoert en vandaag waren wij nummer 5 en 6. Dus een rustig dagje voor de schipper.

Op de terug weg nemen we een d-tour en gaan door Woudrichem, dat blijkt niet zo groot, tenminste niet binnen de veste. We draaien om en gaan weer richting de camping, het miezeren wordt wat meer en de kou neemt toe. We stoppen nog even bij de Albert Heijn en 350 meter verderop is de camping al. We zetten de fietsen op het rek, de kachel aan en het opwarmen kan beginnen. De honden hebben zichzelf op de dekens genesteld en liggen knock-out van de fietstocht. Maar wat hebben we vandaag weer genoten van alles om ons heen, het kneuterige van zo'n dorp de heen en weer veer en zelfs de miezer maakte ons niets uit vandaag.

Vanavond gaat de steengrill aan en kijken we nog een serie op Netflix en morgen zien we wel weer verder....

Camping de la Reu
Transvaal 42d

4254 BC Sleeuwijk

campingdelarue

Sleeuwijk is een plaats in de Nederlandse provincie Noord-Brabant en deel van de gemeente Altena. Historisch gezien maakte het deel uit van het Land van Altena, en werd het bestuurd vanuit Woudrichem. Sinds ongeveer 1815 maakte Sleeuwijk deel uit van de gemeente De Werken en Sleeuwijk. Wikipedia

In het oer-Hollandse rivierenlandschap, waar Maas en Waal samenkomen, liet ridder Dirc Loef van Horne in 1358 zijn kasteel bouwen. Als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie behoort Loevestein sinds 2021 tot UNESCO Werelderfgoed. In het kasteel, de voorburcht en het soldatendorp is van alles te beleven voor jong & oud.