Weekend Wijk bij Duurstede

Gepubliceerd op 10 december 2023 om 20:00

Wow, het is weer weekend en wij gaan weer lekker de hort op. Dit weekend gaan we een kijkje nemen in Wijk bij Duurstede. Maar eerst nog even boodschappen halen en de camper gereed maken voor vertrek. Het is koud en wat bedompt, onderweg is het druk en in de verte zie je wat nevel hangen. Niet echt een lekker vooruit zicht maar zoals altijd maakt dat ons niet uit. De honden springen 20 meter omhoog als ze door hebben dat ze mee mogen en is er geen weg meer terug.

Als we bij de camping zijn worden we vriendelijk ontvangen en krijg ik uitleg waar alles is, we zetten de camper op zijn plek en gaan even met de honden lopen. Niet echt heel ideaal om zo pal naast een redelijk drukke b-weg  te lopen maar goed, soms zit het mee en soms zit het tegen. Na onze wandeling gaan we lekker een bakkie koffie doen en zorgen dat we vanavond aan tafel kunnen zitten (dat is altijd even een dingetje).

Tegenover de camping zit een zuivel boerderij met een winkeltje. Een automaat voor; eieren, kaas, melktap, jam, roomboter en diverse soorten vla/yoghurt en je kan er ook nog wat sap scoren. Uiteraard waren we weer wat vergeten en deze keer was dat boter dus ik ben nog even terug gelopen (met mijn nieuwe enkel regenlaarsjes) om een pakje roomboter te kopen. Deze kon ik lekker gebruiken voor mijn biefstukje te bakken.

Na een avondje Netflix-en doen we nog een laatste rondje met de honden, Marco gaat douchen en ik zorg dat de honden hun bed ook is opgemaakt. Daarna draaien we de rollen om en als ik terug kom van douchen kan ik zo mijn bedje in. Na een heerlijke nacht worden we om 8 uur wakker, ik kijk op buienradar ( dat heb je in de herfst) en zie dat het rond 12 uur flink gaat regenen. Dus we kleden ons aan en gaan maar meteen met de fiets een bezoekje brengen aan Wijk bij Duurstede om te zorgen dat we rond 12 uur terug zijn en hopen dat we de regen voor zijn.

Via route.nl heb ik een rondje, van ongeveer 13 kilometer, gemaakt en loopt via het water, de sluizen naar het kasteel van Wijk bij Duurstede. De joekels konden lekker een heel stuk los lopen langs het water en dat vinden ze super fijn. Langs ons vaart een Rijnaak mee op tot de sluizen, veel mensen die we onderweg tegen komen vinden het (zo lijkt het)  toch wel bijzonder dat je met twee honden aan de fiets voorbij komt. Wij rijden tot de veerpont die de overtocht naar Tiel verzorgd en gaan dan naar het kasteel.

Een leuk klein kasteel met een gracht met ophaalburg, maar o zo leuk om even rond te neuzen. Daarna gaan we het dorp in, zetten onze fietsen vast en struinen door de winkelstraat. Bij de Hema scoren we een rookworst en bij de Blokker nog wat poep-zakjes (die was ik vergeten). We lopen nog wat en gaan dan weer terug want de tijd dringt 😉. We komen bij de camper aan om vijf voor twaalf en zijn voor de bui binnen. Honden liggen uitgeput op het bed en wij zitten lekker aan een bordje vers gemaakte snert. Tussen de buien door haal ik nog een kuipje roomboter en een fles verse vanille vla voor bij het avond eten en voor de rest doen we wat we altijd doen. Een puzzeltje, bloggen, spelletje enz enz.

Wat een nacht, de wind heeft ons behoorlijk door elkaar geschud. De harde regen die tegen het dakluik kletterd en Tess die al die geluiden bij elkaar best spannend vindt.
Daarnaast begon mijn keel steeds meer pijn te doen en lijkt een keelontsteking te ontwikkelen. Balen, wat ibuprofen ingenomen want meer kan je niet doen, behalve dan om 04.00 uur een beker verse steenkoude vanille vla, want dat helpt.... of had ik daar gewoon trek in?? De ochtend startte dan ook niet met koffie maar met thee en honing. Vandaag doen we niet veel meer, we ruimen straks de boel op na het ontbijt en gaan dan op het gemak terug en hopen dat de wind wat gaat liggen. Bij het vertrek diende nog wel de exacte rekening van de elektra betaald te worden, echter alle kantoren/boerderijen nog dicht en de gordijnen dicht. We besluiten de campingbeheerder een bericht te sturen dat we al weg zijn, en graag zijn wij hun tikkie wel tegemoet. In verband met de aankomende storm Elin staat er  veel wind aan de kust en we verwachten nog wel wat op onthoud onderweg, edoch komen we zonder file aan in Vlissingen. Marco pakt nog even de hoge drukspuit en spuit de fietsen en de camper af want die zitten onder de bagger, Ik haal al het wasgoed eruit en zet meteen de wasmachine aan, de honden ploffen neer op hun eigen plek op de bank en Marco brengt de camper weer terug naar de stalling. Weekend is weer voorbij gevlogen, veel mooie dingen gezien, veel leuke dingen gedaan en nu weer even nadenken over het volgend weekend want ook dan zijn we weer pleite.

Mini camping 't Boomgaardje
Wijkersloot 21
3961 MN  Wijk bij Duurstede

boomgaardje

Wijk bij Duurstede is een vestingstad en gemeente in het zuiden van de Nederlandse provincie Utrecht. De gemeente telt 24.000 inwoners op een oppervlakte van 50,3 km² waarvan 2,68 km² water. Door en langs Wijk bij Duurstede stromen de waterwegen Nederrijn, Lek, Kromme Rijn en het Amsterdam-Rijnkanaal. Wikipedia