Weekend Schelluinen

Gepubliceerd op 18 februari 2024 om 20:00

Deze week is weer voorbij gevlogen en is het alweer vrijdag, na een ochtend werken zijn we beide zover om weer te onthaasten en te genieten van het weekend. De camper staat al ingepakt en de fietsen staan op de fietsdrager, dus nog even de honden uitlaten en we kunnen gaan. Het zonnetje schijnt lichtjes en de regen is gestopt dus we hebben goede hoop voor wat betreft de weersomstandigheden dit weekend. Het is redelijk rustig op de weg (voor een vrijdag middag) en zijn ook lekker op tijd op de camper plaats.

De camping eigenaar komt ons al te gemoed gelopen en wijst ons onze plek aan, en laat zien waar de sanitaire voorzieningen zijn. We zetten de camper neer en dan eerst maar even een rondje met de honden lopen. Deze kunnen dusdanig acteren alsof het lijkt dat ze, na een onmenselijke tijd, nu eindelijk even eruit mogen. Naast de camperplaats kunnen ze even lekker los om hun batterijtje even te legen. Na een kwartiertje besluiten we terug te lopen en zijn we toe aan een bakkie koffie. De camperplaats biedt 16 Amp aan stroom voorziening dus we kunnen ook nog autogeen, Mig en Tig lassen mochten we hier behoefte aan krijgen.

Het weer is nog goed en het belangrijkste is dat het droog is, dus na de koffie de fietsen eraf en met de honden richting het dorp Schelluinen. Bij de kerk aangekomen zien we een cafetaria en dat is volgens ons een van de weinig winkels in het dorpje. We rijden onder de A15 door en komen in bos van Avelingen terecht. We dachten hier nog even met de honden te kunnen lopen, edoch staat het waterpeil hier nog steeds erg hoog en het bos staat ook blank.
We besluiten dan ook om maar weer richting de camperplaats te fietsen en hier aangekomen besluit Marco om nog even met de drone wat opnames te gaan maken. Inmiddels is er ook een buurman bijgekomen, dus een redelijke volle camperplaats. Rond 17:30 uur wordt er een begin met de maaltijd voorbereiding gemaakt, deze keer Schnitzel met ovenfrites met salade, geserveerd met een koude Amstel Radler, je kan het slechter treffen.

Gisterenavond hebben we nog een potje Hitster gespeeld en een laatste rondje met de honden, als wij gaan douchen gaan ze heerlijk op hun kussen liggen en rollen zich op voor de nacht. Dan gaat nog een keer het koppie omhoog als we binnen komen en dan gaat het lampje uit.

Vanmorgen beginnen we met een heerlijk ontbijtje, een rondje met de honden en dan gaan de fietsen weer van de fietsendrager, het mandje voor de teckel wordt gemonteerd en we kunnen weer gaan. Oke nog een kopje koffie en dan gaan we op naar Gorinchem.

We gaan richting de N216 waarna we de knooppunten oppakken die we hebben ingevoerd in route.nl, we fietsen langs de Linge en zo Gorinchem binnen bij de oude stadskern. We vinden al snel een plek om onze fietsen neer te zetten, waar ik eigenijk denk dat we niet mochten staan maar goed we zijn al weer terug dus. We lopen op het gemak door het centrum en nemen links en recht wat afslagen. Je ziet aan de gebouwen dat dit heel veel historie heeft maar ook heel veel leuke winkeltjes. We vergeten altijd wel iets dus het was van belang om een HEMA op te zoeken (mijn sokken lagen nog thuis).

Wat een leuke binnenstad, we slenteren lekker door en lopen verschillende straten in waar we weer verbaast staan wat we nu weer zien, er hangt een ontspannen sfeer en iedereen is gemoedelijk naar elkaar. We krijgen dorst en besluiten een terrasje op te zoeken, we stranden bij een leuk tentje en zien op het menu een soep van de dag, onze oortjes hangen al een beetje en we vragen naar de smaak van de soep. Helaas voor ons was het Chinese tomaten soep, beide geen fan dus we houden het bij koffie en besluiten een stukje verder wel iets te eten.

Na de koffie lopen we het plein op en en zien wat marktkramen staan, we maken nog wat fotootjes en gaan eens kijken wat daar te halen valt. Marco ziet al snel dat er een viskraam is en dat wordt dan ook onze lunch 😉🐟. Daarnaast staat nog een notenkraam en een kaasboer, dus alle kramen worden bezocht en we gaan bepakt en gezakt terug naar de fiets. Als alles in de fietstassen is gestopt en de honden zitten weer vast gaan we nog een rondje in de veste fietsen, langs kanonnen, molens en bunkers. Dan staan we weer op het begin punt van ons tochtje en zetten koers naar de camper, de honden zijn al wat moet en het tempo ligt nog maar op 10 kilometer per uur. Op een drafje terug dan maar.

Na nog wat speurwerk op internet kom ik erachter dat Gorinchem een belangrijke vesting in de Oude én de Nieuwe Hollandse Waterlinie was en de grootste die nog helemaal intact is. De vestingwallen lopen helemaal rond en geven prachtige uitzichten over de rivieren; uniek in Nederland en staat op de Unesco wereld erfgoedlijst, dus niet heel onbelangrijk. Maar goed na zo'n 20 minuut fietsen zijn we weer in Schelluinen en maken nog een laatste pitstop, dit keer bij het kasteel Schelluinen, wat eigenlijk Schelluinderberg genoemd wordt. Dit kasteel is halverwege de 16e eeuw gebouwd voor de burgemeester van Gorcum en is sinds de 17de eeuw de ambtswoning werd van de Predikant en sinds 1954 is het in particulier bezit. Het is een klein kasteel en een beetje verstopt achter wat bomen, een groot hek en een watertje. Maar het ziet er wel heel kasteel-achtig uit.

Bij terugkomst bij de camper ploffen de honden op hun plek, wij een bakje koffie en Marco bedenkt een plan om de fietsbeugel waar de honden mee aan de fiets zitten aan te passen zodat deze niet verdraait. Waarschijnlijk ooit ontworpen voor 1 hond en niet voor twee honden die max aan de fiets lopen te sleuren. Deze beugel verdraaide  in de looprichting en nadat we deze nog strakker hadden aangedraaid was nu de zadelpen het zwakste in de schakel dus deze begon te verdraaien. Marco is dan ook weer op de fiets terug richting Gorinchem waar een Karwei zit. Extra beugel en een kleine musketonhaak zodat we het uiteinde van de beugel met een lijn kunnen vastzetten aan de achterkant van de bagagedrager van de fiets zodat ze deze beugel niet meer naar voren kunnen verdraaien.
Voor het avondeten hebben we lekkere wraps uit de oven, was iets te veel maar de honden lusten dit namelijk ook, tja wat lusten ze niet....

De voetbal vereniging een stukje verder op had schijnbaar een feestje, tot diep in de nacht was er muziek te horen (niet heel hard maar toch aanwezig) Ik denk dat ze het wel leuk hadden 😃.
Marco had gisteren nog even de drone omhoog gegooid en had nog wat mooie beelden, zoals die hieronder staat.

Na het ontbijt ruimen we de boel weer op, ik maak nog een laatste rondje door de regen en Marco zorgt dat de camper van binnen en van buiten gereed is voor vertrek. Nog even de wc lege en vuilwater storten en de reis naar het Zeeuwse kan van start.

Camperplaats Kweetal
Landscheiding 4
4209DH Schelluinen

kweetal

Schelluinen is een dorp in de gemeente Molenlanden, in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het dorp had op 1 januari 2021 1.305 inwoners. Schelluinen was tot 1986 een zelfstandige gemeente, maar ging daarna op in de nieuw gevormde gemeente Giessenlanden, die in 2019 opging in de nieuwe gemeente Molenlanden. Wikipedia

Gorinchem, uitgesproken als Gorkum en officieus ook wel geschreven als Gorcum of Gorkum, is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Op een oppervlakte van 22,01 km² wonen 38.506 mensen. Het dorp Dalem en buurtschap De Kooi behoren ook tot de gemeente Gorinchem. Wikipedia