Weekend Acquoy

Gepubliceerd op 26 mei 2024 om 20:00

Het is vrijdag de week zit erop het is weekend......

Een week die anders was dan gepland, we hebben afscheid moeten nemen van Sam onze 13-jarige teckel. Voor Sam beter, hij was blind, doof en had veel pijn en gelukkig konden we hier een eind aan maken en is hij rustig ingeslapen.
Dit weekend gaan we zonder honden, de reden is dat onze zijdeur nog niet open kan en we dus via de bijrijdersstoel naar buiten moeten. Niet echt handig dus.

De weersvoorspelling was niet geweldig maar we gingen toch lekker weg. Maar eerst even werken en dan: Of we go!

Onderweg is het redelijk druk en moeten uiteraard aansluiten achteraan in de file, in totaal hebben we zo'n 20 minuten file gehad dus waren we redelijk op tijd op de camping. Het was een vriendelijk ontvangst en kregen een bibliotheek van informatie boekjes mee, we werden naar onze plaats begeleid en daar stonden we op een natte plek met veel blubber om ons heen. Ze hebben een trekker dus als we vast komen te zitten zondag dan hebben we in ieder geval iemand die ons er uit kan trekken.

Het begon te regenen toen we eenmaal stonden en het is niet meer gestopt tot de volgende ochtend. Wij maken een lekker prakkie hutspot klaar met een gehaktbal en smullen heerlijk. Daarna relaxen we wat en kijken een serie op Netflix, het internet is hier super snel dus ideaal. We maken het stiekem toch weer laat en slapen heerlijk. Zonder honden hoef je ook niet vroeg uit dus dat was wel lekker.

Zaterdag ochtend, we worden wakker met regen tegen het dak, we draaien ons nog een keer om en vallen weer in slaap. We worden weer wakker rond half negen en gaan op het gemakje op staan, de broodjes die we hadden besteld staan in een bak onder onze camper. Ik ga ze even pakken en dek de tafel, we hebben lekkere ham/kaas croissant. Een bakje koffie erbij en we zijn klaar voor een heerlijke dag, we gaan een fiets route doen die van de camping naar Geldermalsen gaat, steken we de Linge over en gaan dan naar Spijk waar we weer terug gaan over de Linge en dan via Leerdam terug naar de camping (70 km).

Het weer is nog een beetje twijfelachtig maar met onze regenjassen in de fietstas en goede moed vertrekken we naar knooppunt 82 waar onze route begint. We komen langs Fort Asperen en nog geen 15 minuten onderweg zien we een hertje in de wei die even goed bleef staan ook. Overal horen we vogels kwetteren, het weer wordt wat donkerder en lijkt dreigend maar de wolken houden vol en er vallen niet veel druppels. De rest van de dag blijft het droog.

We fietsen weer verder en komen in Acquoy zelf uit, daar staat een scheve toren die 1.15 mtr uit het lood staat, gebouwd in de vijftiende eeuw en al vrij kort na de bouw is hij gaan zakken, hij staat niet zo scheef als de toren van Pisa maar wel een leuk gezicht. Wat ook grappig is, is dat er in de tuin van de kerk Cornelia Pisa ligt begraven.

We gaan weer door nu richting Rhenoy, we moeten eerst langs de maar rijden dan weer langs de Linge, onderweg komen we veel wielrenners tegen die bezig zijn met een dorpentocht. Maar wat een mooie omgeving is dit en wat een rust straalt het uit. In Rhenoy zien we een zelfde soort kerk staan als in Acquoy, deze keer staat de toren wel recht.  langs de route komen we een vogel opvang of iets dergelijks tegen, we zien een ooievaar en nog een berg andere vogels. Een stukje verder staan er ook een kameel en pelikanen.

We rijden verder en gaan richting Beesd, ook daar staat weer zo'n zelfde kerkje als in Acquoy en Rhenoy, best bijzonder. We moeten even afwijken van de route omdat er op het terrein van Landgoed Heerlijkheid Marienwaerdt een Event aan de gang is van het Leger des Heils. Als we daar voorbij zijn gaan we opzoek naar een leuk tentje om een bakkie te doen en komen bij de Hoenderik .

We nemen een lekker bakkie koffie met een appelgebakje, we zitten hier midden in de Betuwe en overal om ons heen staan fruitbomen en mooie huizen. Inmiddels zitten we al in Tricht, onderweg komen we van allerlei kraampjes en boeren winkeltjes tegen met streekgerechten, de kast in de camper zit al aardig vol maar een stukje kaas kan altijd. Dus bij een kaasboerderij neem ik een stukje oude kaas en brokkel kaas mee, voor vanavond bij een lekker drankje. Nu al zin in!!!!

Na Tricht gaan we door naar Geldermalsen, we fietsen door de buitenwijk, gaan de Linge over en gaan om het station heen om weer bij de Linge te komen. We fietsen door Deil en Enspijk, ons maagje begint al te knorren en we gaan op zoek naar een leuk plekje om wat te eten. We belanden in eetcafe de Zwaan in Enspijk, het weer is goed genoeg om buiten te zitten dus we ploffen lekker op het terras neer. De dame die ons bediende was zo iemand die alles zwart in ziet en overal we een negatieve lading aan kan geven. Niet dat dat ons iets uitmaakt, wij maken er altijd iets leuks van. Marco had een heerlijke uitsmijter en ik een kopje groentesoep.

Met een vol buikje en nog een laatste check op buienradar gaan we weer verder, onder de A2 door richting Rumpt en Gellicum. De route blijft iedere keer weer verrassen, wat een mooie huizen staan hier en hoe leuk is het langs het water. Overal zijn steigers gebouwd met een eigen plekje om te zitten en wat zal het in de zomermaanden druk zijn met bootjes die hier langs varen. Super leuk dit!

We komen weer bij de camping in de buurt maar dan aan de andere kant van het water, we fietsen nu naar Asperen waar het flink heeft geregend zo te zien aan het wegdek. We besluiten om nog een pitstop in te lassen (soms moet je gewoon even plassen) dus we zochten een plek om even een bakkie te doen. In Asperen zat een mooie stek om even te pauzeren, na onze plaspauze gaan we weer verder Heukelum is de volgende stop. Mijn opa en oma liggen daar begraven en ik wilde even gaan kijken, maar voor we daar zijn moeten we eerst nog een lekker stukje fietsen, we blijven langs het water en fietsen over dijken. Tot we tussen knooppunt 32 en 29 even van de route af gaan om naar de algemene begraafplaats te gaan van Heukelum.

Oke, graf gezien en door...... nu op weg naar Spijk, waar we het voet/fiets veer pakken naar Arkel. Als we aankomen bij het veer, komt deze meteen naar de overkant om ons over te steken. We nemen nog een drankje want de temperaturen gaan toch wat omhoog en we zitten dan ook heerlijk in het zonnetje te genieten.

Met het zonnetje op ons rug gaan we verder, nu boven langs de Linge op weg naar Leerdam en dan terug naar de camping. We slingeren door de polder en langs diverse boerenbedrijven, ook de koeien mogen dan niet ontbreken. Er staat dan ook een stelletje te loeren wat er allemaal voorbij komt en hoe nieuwsgierig zijn ze, zo leuk om te zien.

Nog een klein stukje voor we in Leerdam zijn, de stad van het glas. Inmiddels is het al vier uur en gaan toch nog een poging wagen of er iets te doen is in de stad, we moeten nog even wat knoflook halen voor de knoflooksaus die we voor het avondeten nodig hebben. De stad begint al op te ruimen en er is niet veel meer te doen. We vinden een AH en scoren een bolletje knoflook, op weg naar onze fietsen lopen we langs een markt kraam met Griekse producten en daar nemen we lekker wat tzatziki mee, dan hoef ik geen knoflooksaus te maken (lekker makkelijk). Daarna gaan we op ons gemak terug naar de camping en tikken een slordige 70 kilometer aan op de teller. Heerlijk, wat een dag, het weer was ons goed gezind en op een paar druppels na hebben we het de hele dag droog gehad. Dit is toch ook wel eens lekker om zonder honden op pad te gaan, dan kun je echt wel wat kilometers maken en zit je toch wat relaxter op een terrasje.

Heerlijk deze dag!!!

Bij de camper aangekomen zitten al onze buren lekker buiten, het is nog lekker weer dus why not?? We halen de accus's uit de fietsen en zetten de fietsen weer op de fietsenlift. Patty begint inmiddels aan de avondmaaltijd, het wordt een Turks brood met halal kipshoarma met tzatziki en nog een andere Griekse saus de we op de markt hadden meegenomen. Op de picknick tafel voor onze camper haalt de buurman zijn, inmiddels, gedroogde tent weg en wij besluiten dan ook deze tafel te gebruiken voor de avondmaaltijd. Na deze maaltijd volgt er nog een toetje in de vorm van een tiramisu. Zo klaar, alles weer de camper in. Ik doe even de afwas en Patty begint alvast de foto's uit te zoeken voor de blog. Na de afwas ga ik alvast lekker even douchen, en ja, het terrein in na een week regen een leuk bagger terrein, maar de douches zijn heerlijk, flinke waterstraal en loei heet. Als herboren mens loop ik terug naar de camper, wel goed opletten waar je je croqs neerzet want anders blijven ze in de bagger staan. Bij de camper aangekomen komt de campingeigenaar naar ons toe met de vraag hoe laat wij ongeveer willen vertrekken, ik geef aan dat dit zo rond 10.00 zal zijn en dan komt hij het elektra afsluiten en ons van het terrein af gidsen, eventueel met een trekker indien wij vast komen te zitten. Ik voorzie voor als nog geen problemen om weg te komen, tot nu toe hebben de all terrain banden hun geld al op gebracht maar je weet nooit hoeveel regen er nog vannacht valt. buienradar ziet er goed uit dus....

En het was weer zondag, we hadden afgesproken rond tien uur te vertrekken. Maar inmiddels weten wij heus wel dat we altijd eerder klaar zijn, dus rond half tien de camping eigenaar Look opgezocht zodat we eerder weg konden. Hij kwam met zijn golfkarretje aan en ontkoppelde ons van de stroom, ook had hij wegrijplaten bij zich zodat wij zijn grasmat niet aan gort ploegde. Gelukkig was het niet nodig en reden we zo weg, we storten nog even grijs water en gaan weer richting huis. We hebben super genoten en de dag is nog niet om, vanavond gaan we nog naar Utrecht voor een candlelight concert en een diner bij Loetje. Dit hadden we gekregen van onze kids voor onze verjaardagen, super leuk en super veel zin in.

Volgende week weer richting Limburg, hopen dat de zon deze week flink schijnt daar zodat het geen modderpoel is.

Minicamping Felishoeve
Huigenstraat 49
4151CC Acquoy

felishoeve.nl

Acquoy is een dorp in de gemeente West Betuwe in de Nederlandse provincie Gelderland. Op 1 januari 2021 telde het dorp 580 inwoners. Wikipedia

De Linge is een 108 km lange deels kunstmatige rivier die in de Betuwe van Doornenburg tot Gorinchem stroomt. De naam komt van het Oudnederlands voor het lange water. Grote delen van de Linge zijn niet bevaarbaar voor gemotoriseerde schepen. De gemeente Lingewaard ontleent haar naam aan de Linge. Wikipedia