Weekend De Heen

Gepubliceerd op 9 juni 2024 om 20:00

Daar gaan we weer, vrijdag de dag van vertrekken en genieten. Opa gaat dit weekend ook mee en we gaan niet zo ver weg, het plaatsje De Heen vlak bij Steenbergen in Noord Brabant is the place to be. Maar voor dat het zover is moet er eerst nog gewerkt worden en kunnen we om 13:30 vertrekken. We hadden ook nog een tussenstop bij mobiledrome langs voor een offerte. Sinds het eerste jaar dat we de camper hebben is ons verduisterings/hor gordijn boven de eettafel kapot en hebben we eigenlijk nooit laten maken. Dus we dachten laten we eens kijken wat de kosten zijn hiervoor....hadden we beter niet kunnen doen. Over de 1000 euro voor het gordijn en het installeren. Nou hier wachten we dus nog maar even mee, de klemmetjes van de HEMA voor 2,50 werken ook prima.

We rijden door naar de camping, op een smalle weg stoppen we en ik loop naar de receptie die niet bij de ingang is van de camping maar bij het pannenkoekenhuis. Ik wordt vriendelijk ontvangen en krijg alle info mee voor zowel onszelf als voor opa. Met de keycard kunnen we de camping op en vinden al snel ons plekje. We staan op een klein veldje met zo'n 3 grote caravans en nog 4 plekken vrij. We parkeren de camper en manoeuvreren opa op zijn plek. In de tussentijd dat Marco zijn vader helpt sluit ik de camper aan en zorg dat de stoelen en tafel buiten staan. Als alles zo'n beetje klaar is, is het tijd voor koffie, het zonnetje schijnt heerlijk en we genieten van de rust. Jet wordt wat ongeduldig en wil eigenlijk vlammen, ik ga daarom maar even een rondje doen. Net bij de ingang van de camping is een klein paadje tussen de bomen dat naar een hondenuitlaat plek komt, ik loop er door heen en kom op een brede strook gras die langs de achterkant van de huizen naar de ingang van het chalet park loopt. Een lekker stukje waar ze even kunnen rennen. Veel puf hebben ze eigenlijk niet door de hitte en komen al snel naast me lopen. Op het einde draaien we om en lopen terug naar de camper.

We kletsen wat en we spreken af wat we morgen gaan doen, maar eerst even wat eten. Vandaag staat er op het menu; Nasi met sajoer boontjes, kipsaté, kroepoek, atjar, een gebakken ei en gebakken uitjes. Na het eten wassen we de boel even af en gaan nog een stukje fietsen. Merel de hond van opa gaat voor het eerst mee in een fietsmandje dus het is best spannend. We gaan niet heel ver, een stukje van 5 kilometer met een cultureel uitstapje. Merel doet het goed en blijft goed zitten in zijn mand, die van ons lopen los naast de fiets en blijven goed in de buurt. Op de helft van de route komen we bij fort Henricus, onderdeel van de West Brabantse Waterlinie en Zuiderwaterlinie. Er is niet veel van over en een beetje achterstallig onderhoud maar wel een mooi plek om even rond te lopen. Ook de honden vinden het prachtig, ik ga nog even de trap op om van boven af te kijken hoe het er uit ziet en maak nog een panorama foto. Daarna fietsen we terug naar de camping en genieten van een lekker bakje koffie, vandaag een keer lekker buiten zitten tot het echt fris wordt en daarna gaan we de camper in. Opa houdt het al eerder voor gezien en gaat lekker naar zijn eigen tent met zijn kacheltje aan. Morgen gaan we een mooie fiets route doen en in Steenbergen kijken en wie weer waar de dag ons brengt.

Zaterdag ochtend, na het ontbijt wordt er eerst een ritje gemaakt naar Dinteloord voor een ander luchtbed. Het luchtbed waar opa op sliep liep langzaam leeg en dat is niet echt een pretje. Toen ze terug kwamen hebben we de fietsen gepakt en een route van ongeveer 19 km  gefietst, de routes maak ik altijd in route.nl. We gingen eerst naar Benedensas waar een bruidspaar foto's aan het maken was. Benedensas is een gerestaureerd sluizencomplex, daterend uit 1824. We maken wat foto's en er valt wat miezer naar beneden, we lopen over de sluizen en aan de overkant kunnen we weer op de fiets stappen en verder fietsen.

Als we weer even onderweg zijn en de honden weer los hebben gelaten ziet ons grijs monster op het veld 3 hazen en dacht er wel een te kunnen vangen. Wij roepen maar nee hoor de haas was belangrijker, tot ze er achter kwam dat deze wel wat hard gaan. Ze kwam zonder haas terug  en dribbelde weer heerlijk langs de fiets of er niets was gebeurt. We fietsen langs de Steenbergsche Vliet en gaan we Steenbergen in waar we toe zijn aan een rust momentje, we belanden op een terrasje bij de Watertoren, waar we een heerlijk bakje koffie drinken met wat lekkers. Opa wordt moe en ik ruil van fiets met hem, hij op mijn E-bike en ik op de 17 jaar oude fiets van oma. We maken nog een pitstop bij de Lidl en gaan dan weer terug naar de camping. In de tussentijd is het zonnetje wat fanatieker gaan schijnen en we genieten in de middag van onze stoelen en de luifel. De honden liggen uitgeput op het gras, opa in zijn tent en wij voor de camper. Lekker relaxen dus!!

De rest van de middag doen we het rustig aan en als het etenstijd is dan gaat de BBQ aan, toch wel een van onze favoriete hobby šŸ˜œ.

's Avonds zitten we nog even buiten maar het koelt snel af en we drinken dan ook ons koffietje in de camper, na het laatste rondje met de honden gaan we douchen en duiken ons bedje in.

Zondagmorgen..... na een heerlijk Engels ontbijt gaan we nog even op de fiets, we dachten naar Nieuw Vossemeer te gaan maar de honden waren toch nog een beetje moe van gisteren dus hebben we de route wat ingekort. Toen ik thuis kwam kreeg in nog een berichtje van mijn collega dat er in Nieuw Vossemeer een braderie was, die hebben we dus gemist. Maar we hebben dan wel de molen van De Heen gezien. Maar ja balen maar wie weet komen we nog een keer terug, ik heb echt wel genoten van de omgeving en we baalde eigenlijk wel een beetje dat we niet in Steenbergen de stad zijn in gegaan. Ik begin met de camper gereed te maken voor vertrek, terwijl Marco zijn vader helpt met de tent op te ruimen en alle spullen op te bergen in zijn auto, beste man is 89 jaar en vind kamperen nog steeds heerlijk om te doen. Nadat alles bepakt en bezakt is gaat opa nog even langs de receptie voor de borg en de parkeerkaart in te leveren en na een zonnige rit van 45 minuten zijn we alweer thuis. Lekker even alles uitruimen, maken de camper schoon en brengen deze weer terug naar de stalling. Wederom weer een heerlijke 'vakantie' gehad van 2 dagen maar...... elke dag is er een!

Camping de Uitwijk
Dorpsweg 136
4655 AH De Heen

campingdeuitwijk

De Heen is een dorp in de Nederlandse gemeente Steenbergen, provincie Noord-Brabant. Wikipedia

Steenbergen is een gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De gemeente telt 24.498 inwoners en heeft een oppervlakte van 160 km². Sinds 1 januari 1997 bestaat de gemeente Steenbergen in zijn huidige vorm, door fusie van de gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer en Steenbergen. Wikipedia

Fort Henricus was een fort aangelegd in 1626 ter verdediging van de haven van Steenbergen. Het fort is conform een ontwerp van David van Orliens gebouwd, deels in de Graaf Hendrikpolder en deels in de schorren en slikken die later zijn bedijkt als de Oude en de Nieuwe Vlietpolder. Wikipedia