Weekend Stellendam

Gepubliceerd op 5 mei 2024 om 20:00

Dit weekend stond eigenlijk in het teken van Brabant maar omdat mijn schoonvader vandaag ter controle naar het ziekenhuis moest, besloten we om het dichter bij huis te zoeken en op de eilanden te blijven. Deze keer niet de Zeeuwse maar de Zuid-Hollandse, we boeken een plekje in Stellendam, een kleinschalige camping met een B&B erbij. Het weer belooft niet veel goeds maar we hopen op een paar droge uurtjes op zaterdag. De weg naar Stellendam is rustig er is niet veel verkeer maar door de regen is het wel oppassen geblazen. Met tegenliggers van grote vrachtwagens schud de camper heen en weer en zijn beide handen aan het stuur noodzakelijk. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen wat folders mee, ook een folder van een Pizzabus die om 17:00 op de camperplaats zal zijn. We kunnen dan een verse pizza bestellen en in het cafe op eten.

Ik weet al wat ik eet vanavond 😜.

Nadat de camper goed is gezet en ik de info heb opgehaald maakt Marco de camper gereed en ik ga de honden even uitlaten. En ja het regent maar de honden in de camper laten als we net zijn gearriveerd is geen optie, ze breken de boel af als ze te lang moeten wachten. Kwestie van verwend zijn en wij zijn als de dood dat ze per ongeluk een plasje laten lopen. Als ik terug kom staat Marco al te wachten met handdoeken om de honden eerst een voor een af te drogen voor ze op hun bed kunnen liggen.
We maken een lekker broodje en een cappuccinootje en genieten van de middag met het getik van de regen op het dak. Als het droog is gaan we nog een rondje doen met de honden en daarna is het stil in de camper.

En ja hoor klok slag 17:00 kwam de pizzabus aanrijden, we wachten even tot dat hij is geïnstalleerd en gaan dan bestellen. Marco besteld een Rustica en ik een Italia, ik reken af en de vrouw van de bus zegt; ik breng hem zo wel even als hij klaar is, waar staan jullie?. Wij hadden al besloten om in het cafeetje de pizza op te eten en zo gezegd zo gedaan. Een leuk klein cafe met een heerlijk pelletkachel die ons op stond te wachten. De eigenaars van de camping zaten achter de bar en verwelkomde ons. Na het verorberen van een heerlijke pizza gaan we terug, geven de honden eten en gaan daarna nog een rondje lopen. Inmiddels is het gestopt met regenen en kunnen we lekker door stappen. Hierna gaan we lekker relaxen en genieten zo van de avond. En morgen gaan we de boel verkennen, als het weer het toe laat.

En wat hebben we weer mazzel met het weer, als we wakker worden schijnt het zonnetje al lekker en het ziet er naar uit dat dit voorlopig wel zo blijft. We gaan een rondje met de honden en Marco maakt een heerlijk ontbijtje met uiteraard een cappuccinootje. Na dat we alles hebben opgeruimd halen we de fietsen van de camper en beginnen de honden al ongedurig te worden, piepen en mekkeren dat kunnen ze dan heel goed. Ik loop nog even voor het afval naar het begin van de camperplaats en kom de eigenaar tegen die gelijk een praatje wil maken. Als tip kregen we mee dat we zeker naar Goedereede moesten gaan, want dat is echt een leuk plekje. Nou dat komt goed uit want die stond op de route die we vandaag zouden gaan fietsen.

We stappen op de fiets en vertrekken, we fietsen via Havenhoofd naar Goedereede. Onderweg zien we verschillende landschappen voorbij komen en het zonnetje blijft lekker bij ons. De honden kunnen een heel stuk los lopen en de teckel piept en mekkert in zijn mandje achter op de fiets. Als ik hem ook los laat neemt ie een sprint en kijkt wild om hem heen, hij ziet overigens niets meer dus ik moet er naast blijven fietsen want voor je het weet gaat hij links uit de flank en beland zo in een sloot. Aan het eind van het fietspad gaan alle honden weer vast en rijden het dorp Goedereede in. We blijven recht van het water en komen zo op het dorpsplein, alles is nog versiert met oranje en rood-wit-blauwe vlaggetjes. We zetten onze fietsen neer en gaan te voet het dorp verkennen.

We lopen door een gezellig straatje, nemen een afslag naar recht en een afslag naar links en verbazen ons over de huizen die hier staan. Ook de kerk en de molen lijken eigenlijk te groot voor het dorp maar wat ziet het er knus uit. Aan het einde van onze wandeling door de leuke straatjes belanden we opeens op een terras en drinken een lekker bakje koffie met wat lekkers. Je zit dan wel op de "eilanden" maar je merkt aan alles dat het echt Zuid-Holland is.

Als we op het terras zitten komen nog 3 stellen (los van elkaar) van de camperplek op dat zelfde terras zitten, de eigenaresse van het etablissement komt nog met wat honden koekjes en heeft vrienden voor het leven gemaakt. Nadat we alles op hebben en hebben betaald fietsen we verder. Met de fiets door dat leuke straatje en aan het eind gaan we links af, weer terug de polder in.

Na een paar kilometer polder duiken we weer een dorpje in, dit keer is het Oostdijk. Dit dorp lijkt meer op een vakantie dorp dan een echt dorp maar goed, geen idee of dat klopt. Wat wel klopt is dat er hele mooie huizen staan.
Pas zag ik op een van de socials een filmpje voorbij komen met de tekst; "mijn vrouw als we op vakantie zijn"  2 tellen later komt de vrouw in beeld " I want to live here". Nou zo'n gevoel heb ik ook altijd 🤪🤪......

Oke en door..

Van Oostdijk fietsen we langs het dorp Havenhoofd en gaan dan weer richting Stellendam.

Bij Stellendam hadden we een vistentje op het oog en zouden daar gaan lunchen, rond 12:00 uur komen we aan bij Poisson & Cuisine. We parkeren onze fietsen, binden de honden aan de tafel en ik ga heerlijke kibbeling bestellen wat drinken erbij en we kunnen er weer tegen aan. Voor de honden had ik een zalm velletje gekocht en konden dus ook lekker genieten van hun eigen hapje ipv schooien voor de onze. Met mooi uitzicht op de haven en de sluizen genieten van onze lunch, daarna gaan we verder. We fietsen door Stellendam en maken nog een pitstop bij de molen voor we terug gaan naar de camperplaats.

Volgens buienradar zou het rond 15:00 uur gaan regenen en we willen dan echt wel binnen zitten, we komen rond 14:00 uur op de camperplaats aan en zetten toch nog even onze stoelen en tafel buiten, het is te prachtig om binnen te zitten maar als het tegen drie loopt zetten we voor de zekerheid alles maar binnen en dat was maar goed ook.

Maar we hebben heerlijk gefietst en genoten van de omgeving en deze camperplaats is echt een aanrader.

We verwachtte een hele natte avond met donder en bliksem, maar dat viel eigenlijk wel mee. Het nadeel was wel dat bij het hoge gras, waar we met de honden gingen wandelen en stikte van de muggen. Dus capuchon op en mond dicht en ogen dicht geknepen de muggen trotseren, een ware hel.

's Avonds eten we een AVG-tje en maakt Marco een puzzeltje en ik kijk een serie op Netflix tot we het beu zijn en naar bed gaan.

Zondagochtend begint met een lekker cappuccinootje en een vers gebakken croissantje met ham en kaas. We ruimen de boel op en maken nog een praatje met de eigenaresse, wat een leuk mens. We gaan zeker nog een keer terug, maar voor nu is het tijd om naar huis te gaan en de boel weer gereed te maken voor het volgende weekend want dan hebben we hemelvaart en dus wat meer dagen om weg te zijn. Lekker!!!

Bij Zee Camperplaats
Kruisweg 2,
3251 LG Stellendam

bijzee

Stellendam is een dorp in de gemeente Goeree-Overflakkee, in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het dorp heeft 3.590 inwoners. Stellendam ligt aan de Rijksweg N57. Vanaf grote afstand is de opvallende witgeschilderde molen Korenlust aan de Molenkade van Stellendam te zien. Wikipedia

Goedereede is een stadje en voormalige gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het stadje telt circa 2.295 inwoners en is gelegen op de kop van het eiland Goeree-Overflakkee, het voormalige eiland Goeree. Tot 31 december 2012 vormde Goedereede met de dorpen Ouddorp en Stellendam een zelfstandige gemeente. Wikipedia

Havenhoofd is een dorpje in de gemeente Goeree-Overflakkee, in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Havenhoofd ligt ongeveer twee kilometer ten noordoosten van Goedereede, en kent 120 huishoudens met 360 inwoners. Wikipedia