Noorwegen 🇳🇴 Dag 5

Gepubliceerd op 16 juli 2024 om 20:00

Nou dat was me een dagje wel, de reisgoden zijn ons niet helemaal goedgezind en moeten onze reis bijstellen. Eerst maar beginnen bij het begin. Gisteren zijn we terug gegaan naar de garage, de monteur was nog niet klaar en moesten nog een keer 45 minuten wachten, maar eindelijk kwam hij met de sleutels. De camper is nog niet helemaal gemaakt omdat er nog een gaatje zit in het uitlaatspruitstuk en we dus nog steeds uitlaatgassen voor in het motorcompartiment verliezen, maar het zou minder moeten zijn als dat hij kwam. Alle bouten zitten vast en hij heeft alles verder dicht gesealed en dit zou door de warmte van het motorblok moeten harden en dus steeds minder moeten worden. Oke niet ideaal maar we kunnen verder. We zetten de fietsen weer achter op en gaan, eerst even lozen en vullen bij het camperservice station om de hoek en daarna hop naar de volgende slaap plaats.

We hadden een mooi plekje uitgezocht wat niet al te ver rijden was en op ons lijstje stond, het zuidelijkste puntje van Noorwegen ofwel de Zuidkaap genoemd. Lindesnes Lighthouse! Onderweg ging het super goed, maar waren allebei erg moe, het laatste stuk van de route was vooral slinge-slange weggetje en we kwamen nog redelijk wat camper tegen die terug kwamen. We waren al bang dat we geen plek zouden hebben maar tot onze verbazing was er plek genoeg en konden heerlijk staan. Inmiddels al 22:15, we lopen even naar de vuurtoren maken wat foto's en houden het voor gezien. Morgen weer een dag.

Dinsdagochtend het is 09:00 uur en schrikken wakker, jeetje zo laat niks voor ons maar misschien hadden we het even nodig. We maken een bakje koffie en een ontbijtje, Marco gaat nog even wat drone shots maken en we maken plannen voor de volgende camperplek. Dit keer staat Flekkefjord op de planning, een rustige route richting de E39 met veel bochten en klim werk, nu merken we dat het toch nog al wat rook in de cabine komt en niet echt prettig is. We maken een extra stop en besluiten dat we onze vakantie helemaal anders gaan doen, niet erg we zijn flexibel en dit komt zeker goed. Wel fijn dat we niets hebben geboekt of gereserveerd op voorhand want dat zou jammer zijn. We rijden weer door en ondertussen maken we een ander plan en hoe we dit gaan doen. Inmiddels zijn we op de E39 en merken dat het een stuk minder wordt dit komt voornamelijk doordat je wat harder rijd en de rook dus voorbij vliegt en niet binnen komt.

We rijden Flekkenfjord in en houden de bordjes aan van Flekkenfjord bobilcamp na drie afslagen zijn we op plaats van bestemming, een echte camperplaats. Dat wil zeggen een grote parkeervlakte met ruime plekken een betaalautomaat en een ruimte om te douchen en naar toilet te gaan. Ook heb je op zulke plekken altijd gelegenheid om je grijswater te storen schoonwater in te nemen en je toilet te legen. Hier blijven we 3 nachten en hebben een mooi plekje met uitzicht op de haven.

Als de camper staat en ik heb betaald gaan we eerst even een middaghapje doen, lekker gebakken eitje met spek. Het miezert nog een heel klein beetje maar dat is te verwaarlozen. Na het eten gaan we even de stad in, een kleine dorpskern met veel witte huisjes die versiert zijn met gehaakte vlaggetjes. De mensen zijn vriendelijk en druk aanwezig, we lopen enkele winkels in en een kerk. In het voortraject van deze vakantie had ik al een leuke attractie gezien die we morgen gaan doen. Heb er zin in........ We lopen terug naar de camper en houden ons gemak, vanavond lekker pasta en op tijd erin.

Nadat we klaar waren met luieren gaan we toch nog een stukje fietsen. Het weer werkt mee dus waarom niet. We fietsen een heel eind richting het zuiden en komen allerlei leuke plekjes tegen, Marco maakt nog wat drone opnames en fietsen dan op het gemak terug. We staan naast een supermarkt dus ik haalde nog wat salade voor bij de pasta en die was heerlijk (de pasta dan hè)

• Van - naar
    • Lindesnes-Flekkenfjord
  • Kilometers
    •  km
  • Slaapplek
    • Flekkenfjord bobilcamp
  • Diner
    • Pasta rode saus

Lindesnes fyr is een vuurtoren aan de kust in het zuidelijkste puntje van Noorwegen, ongeveer 10 kilometer ten zuidwesten van het dorp Spangereid in de gemeente Lindesnes, dat in de provincie Agder ligt. Wikipedia

Flekkefjord is een gemeente in de Noorse fylke Agder. In januari 2017 telde de gemeente 9.090 inwoners. De huidige gemeente ontstond in 1965 toen de vroegere gemeenten Nes, Hidra, Gyland en het grootste deel van Bakke werden samengevoegd met de stad Flekkefjord. Wikipedia