Noorwegen πŸ‡³πŸ‡΄ Dag 7

Gepubliceerd op 18 juli 2024 om 20:00

Wat een heerlijke dag was het vandaag, de temperaturen waren ideaal, bijna geen wind en een mooi plan. Wat wil een mens nog meer? We slapen wat langer en gaan na de koffie onze spullen pakken, fietsen van de camper af, accu's erin en gaan. Hidra is the place to be vandaag en wat een mooie route hebben we gereden.

We vertrekken rond half negen, geen idee hoe laat de ferry gaat en om de hoeveel tijd, maar wat kan ons het... we hebben de tijd aan ons zelf. Omdat we dit hoogte profiel al hadden gezien hadden we voor de zekerheid onze opladers maar meegenomen want zonder trapondersteuning is het wel heel hard trappen naar boven. Maar goed we vertrekken lekker op tijd en fietsen in eerste instantie op een prachtig fietspad langs de weg met een vangrail tussen ons in. Tot we Flekkenfjord uit zijn en we op de weg moeten fietsen. De auto's zijn coulant en rijden rustig voorbij, de weg is pas geasfalteerd en ziet er prachtig uit (hij stinkt zelfs nog).

Als we de eerst afslag moeten nemen stuiten we gelijk op een flinke waterval genaamd, Kallandbekken waterfall. Daarna gaan we gelijk de grote klim op. Versnelling klein en trappen maar, eigenlijk ging dit best prima op de momenten dat je dacht "#zoekhetuitikgaterug"  had je even een vlak stukje en kon je daarna weer verder. De Ferry lag op 10 kilometer van de camperplaats, we fietsen langs mooie bossen en meren en een stuk langs de fjord zelf. Ieder stukje is even mooi en rustgevend en wat zit mijn fietszadel lekker vergeleken met dat van gisteren.

Als we bij de ferry aankomen zien we dat hij net aanmeert aan de overkant, ik kijk even naar de tijdentabel en zie dat we ongeveer 25 minuten moeten wachten, wat we ook zien is een oplaadstation voor E-bikes. Super gelijk maar even checken of dit werkt voor eventueel de terugweg. Na wat geklungel zit de stekker er in en laad de accu bij. Dat werkt dus... Het wordt steeds drukker op de parkeerplaats bij de ferry, veel mensen zetten hun auto neer en gaan met de fiets verder, allemaal E-bikes. Volgens Google-maps is de route op het eiland zelf gevuld met matige heuvels, heb ik niet veel vertrouwen in de graat van heuvel die Google-maps aangeeft dus we gaan het zien.

We hebben de boot van 10:35 en zijn binnen tien minuten aan de overkant, een vriendelijke jonge man verteld waar de fietsen mogen staan en verteld ook dat de boot voor fietsers gratis is, vandaar misschien al die Noren die hun auto voor de ferry neerzetten en met de fiets verder gaan. Ik moet wel zeggen dat die Noren op de fiets toch wel een aandachtspuntje is, ze zijn niet stabiel en slingeren over de weg. We zijn ze dan ook maar snel voorbij gegaan, is niet om aan te zien en slecht voor mijn hart. We fietsen het eiland Hidra op en gaan rechts af, een andere kant kan ook niet. Als eerste gaan we naar Kirkehavn, achter de Hidra kirke zou een lekker tentje zitten voor koffie en daar waren we wel aan toe.

Deze ging dan ook pas open om 13:00 en wij stonden daar om 11:00 uur, dus nee geen koffie. Omdat het nog vroeg was zijn we door gereden naar de andere 2 dorpen op het eiland en konden bij Rasvåg wel een koffietje scoren. Op het terras achter de supermarkt (een Albert Heijn XL verpakt in een winkel van 10 m2) zat al een koppel aan de koffie met wat lekker, bleken deze Nederlanders te zijn en hebben lekker zitten kletsen met hun. Na de koffie vertrokken ze weer en wij zijn even later ook weer terug gefietst naar de ferry.

Ik geloof dat heel Hidra een nieuw asfaltje had gehad, het fietst daarom wel heerlijk zo'n strakke weg ipv allerlei hobbels en gaten in de weg. Op het gemak fietsen we terug naar de ferry, Marco wilde eigenlijk nog wat drone opnames maken maar de wind was wat toegenomen en we zaten midden in een dal waardoor dat niet echt plezierig is om te doen. Als we bij de ferry aankomen kunnen we gelijk door fietsen en zien de het Nederlandse koppel ook staan, we zwaaien even en dat was dat. Eenmaal weer aan de overkant  zetten we toch de fietsen maar even aan de lader en maken wat te eten, inmiddels al half twee.

Nog 10 kilometer te gaan en we zijn weer in Flekkenfjord, voor we terug gaan naar de camper gaan we eerst naar het Hollenderbyen of wel het Holland kwartier.

De oude binnenstad van Flekkefjord heet "Hollenderbyen", wat Hollandse stad betekent, en bestaat uit oude witte houten huizen in kleine steegjes rondom de stad.

De Hollenderbyen (Nederlandse wijk) is een klein gebied van de stad Flekkefjord dat in de 16e en 17e eeuw een sterke band met Nederland had.

Geschiedenis
"Hollenderbyen" kreeg zijn naam omdat Flekkefjord in 1500 en 1600 actieve handel dreef met Holland (Nederland) en verschillende Nederlanders toen naar Flekkefjord verhuisden. Tot de belangrijkste goederen waarmee ze handelden behoorden hout en visproducten.

De huidige Nederlandse wijk is ontstaan ​​als resultaat van de haringvisserij in de 19e eeuw. Dankzij de grote vangsten werden veel vissers rijk en van de winst bouwden ze huizen.

Street art in Hollenderbyen
Verschillende huizen in The Dutch Quarter zijn nu versierd met fantastische street art van zowel nationale als internationale kunstenaars. Dit maakt een wandeling door de straten van Flekkefjord nog gedenkwaardiger.

Daarna gaan we terug naar de camper en genieten nog heerlijk van het zonnetje dat ons de hele dag al volgt. Maar wat een heerlijke eiland, zo rustgevend en rustig terwijl de veerboot iedere keer helemaal vol stond met auto's en fietser.