Noorwegen 🇳🇴 Dag 9

Gepubliceerd op 20 juli 2024 om 20:00

Niek, gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Iedere dag wordt het wat later dat we opstaan, zouden we dan toch nog in de vakantiemodus komen😜. Onze luikjes gingen dan ook pas om 09:00 uur open, eerst Niek even een appje sturen want die zal nog niet wakker zijn en bellen we straks wel even. We maken een lekker ontbijt en gaan op de fiets de Gamle Jærbanen rijden, op advies van de mevrouw van het VVV kantoor in Egersund.

Het oude stopgezette spoortraject tussen Hellvik en Egersund uit de tijd dat de Jærbanen smalspoor was, is het mooiste en rijkste voetgangers- en fietspad dat we in Dalane hebben. Niets minder! De oude route uit de jaren 1870 vormt de steunpilaar. De weg slingert zich door een heuvelachtig landschap met talloze uitkijkpunten, omwegen en picknickplaatsen. Wij waarschuwen voor een mogelijke overdosis aan heerlijke energie, innerlijke rust en balans en dankbaarheid voor de positieve invloed van de omgeving. Helemaal gratis. Absoluut groen.

De route is niet heel lang, kilometer of 8, daarom heb ik er nog een stukje achteraan geplakt. Als je dan toch in Hellvik bent wil je ook weten wat daar te doen is. Vanuit de camping is het ongeveer 1,8 km fietsen voor dat het pad begint, het is even zoeken waar we nou precies moeten zijn maar dat lukt al aardig. Een klein parkeerplaatsje verraad het vertrek punt, we gaan door het hek heen en beginnen aan de route. Volgende de VVV dame was het vrij vlak, ja voor Noorse begrippen misschien.... Maar ze had gelijk, wat een mooie route was dit of is dit, overal zijn er picknick plaatsen en het ene mooie uitzicht na het andere volgt.

De trein rijdt nog steeds tussen Hellvik en Egersund maar dan op een ander spoor en wij gaan links en recht van het spoor. Over het spoor, om een berg en zelf een klein stukje tunnel waar we door moesten. Als we bij het eindpunt aankomen en door fietsen naar het dorp blijkt dat niet veel te zijn, behalve dan dat er overal Kennedy's wonen, jeetje wat een huizen en wat een boten. Maar goed verder niet veel, we rijden nog via de COOP om een koud drankje en gaan dan weer terug. Dan zie je ook dat je op de heen weg andere dingen ziet dan op de terug weg. Zo schijnen we midden in een Magma Geopark te zitten waar rosten zijn die hier zijn en op de maan, dat is best bijzonder.

Als we weer bij het eind punt zijn dan doen we nog even boodschappen voor vanavond, de BBQ gaat aan want het is prachtig mooi weer en de zon schijnt volop. Terug op de camping gooi ik snel een wasje in de machine, want die is nu vrij, en dan stond er nog één ding op de planning namelijk:

Fotlandsvatnet River Salmon Watching

Zalmtrappen noemen ze dit, toen wij naar de Noordkaap gingen hebben we ook zalmtrappen bezocht maar toen was het heel slecht weer. We hebben geen zalm gezien maar wel de trappen en de mooie waterval die er bij zit. Terug op de camping is de was klaar en kan hij drogen, het ruikt weer lekker om de camper. We zitten lekker onder de luifel te genieten van de zon, Marco met een puzzeltje en ik met mijn boek en als de was droog is gaat de BBQ aan, dit werd dus een ander verhaal... we hadden allebei geen zin en geen honger en hebben daarom maar een pizza gehaald aan de overkant van de straat, ook lekker!
Morgen gaan we weer een stuk fietsen en misschien nemen we wel de zwemkleding mee......je weet maar nooit.