Noorwegen 🇳🇴 Dag 17

Gepubliceerd op 28 juli 2024 om 20:00

Zo, het is vandaag zondag. Normaal zijn dan alle winkels dicht, echter hier in het dorp zijn er toch nog een paar supermarkten open, dan zijn we toch wel verwend in Nederland waar op zondag nog steeds veel winkels open zijn. Oké plan voor vandaag is om lekker een stuk te fietsen, onderweg naar deze camping zagen we gistermiddag vanuit de camper wat snel stromend water plus een stuwdam dus dat wordt het doel van vandaag. Maar we beginnen met een heerlijk bakje koffie, het is prachtig weer, volle bak zon maar een frisse wind zodat het niet te warm aanvoelt. Voor het ontbijt snij ik wat tomaten en klus twee eieren, maak ze op smaak met wat kruidenboter kruiden, en maak voor Patty een heerlijk omelet met kaas geheel geserveerd op een vers kadetje met een cappuccino.

We bekijken het weerbericht, regenjassen blijven thuis, wassen ons en kleden ons aan, dit maal in de korte broek met Teva slippers en zonnebril. Halen de fietsaccu's van de lader, pakken drinkwater en de drone in, sluiten de camper af en we zijn er klaar voor. Patty had gisteravond al de route gemaakt op route.nl en deze alvast gedownload op de telefoon.

Camping af en links af, langs ons recente favoriete restaurant (Thais) en gelukkig heel de fietsroute niet over de doorgaande weg, maar op een mooi fietspad van soms asfalt en soms gravel.  Het fietspad voert ons door het Noorse platteland, en opeens schrikdraad over het pad gespannen. We moesten even op de boerin wachten die de koeien van het ene weiland naar het andere weiland moest brengen. Zo te zien aan deze koeien wisten ze precies wat de bedoeling was en na 10 minuten stond de gehele kudde in een andere wei, schrikdraad werd weer opgerold en wij konden onze weg vervolgen.

Uiteindelijk leidde de route ons door een prachtig bos waar de waarschuwingsborden ons vertelde dat we moesten uitkijken voor overstekende elanden. Nu is een eland tegenkomen zijn zuid Noorwegen wel een mogelijkheid maar de kans dat je deze giganten van het bos tegenkomt is klein. Na zo'n 10 km kwamen we een klimbos tegen waar van alles te doen was, rafting, boogschieten, MTB parcours, klimmen, boogschieten. We zien hier ook een soort van terras dus wellicht iets voor op de terugweg.

Nadat we het klimbos gepasseerd zijn gaan we door een fietstunnel onder de hoofdweg door en komen we uit bij de snel stromende rivier Otra. Nog een kilometer stroom opwaarts en we komen de eerste stroomversnellingen tegen. Mooi punt om even wat drone opnames te maken. Ik was wel wat huiverig voor de harde wind maar, ondanks zijn gewicht van 249 gram, wel super gave beelden gemaakt. Hierna weer verder op de fiets en voor we het weten zijn we bij de Byglandsfjord Dammen, wat een stuwdam is waarbij 1 schuif open staat en zodoende genoeg stroming veroorzaakt voor de rafters en kajakkers , en ja, dit water komt een een leuk bakje geweld voorbij, hoogteverschil is zo'n 3 meter. Je kan met je fiets over deze stuwdam en dat doen we dan ook.

Aan de andere kant aangekomen fietsen we door het bos verder naar het plaatje Byglandsfjord. Nog nooit van gehoord en opeens sta je dan voor een treinstation en nog 25 meter rail voor het perron. Na hier wat foto's gemaakt te hebben besluiten we de terugreis aan te vangen, dezelfde weg terug en op het moment dat we weer over de stuwdam fietsen , komt er net een groep rafters aan die met raft en al langs de stuwdam lopen om 20 meter verder weer te water gaan.

Ziet er wel weer spectaculair uit en na dit schouwspel door naar het terras wat we op de heenweg zagen. En ja gesloten tot 13.00 uur maar na een rondjes door het klim en klauter park was het terras inmiddels open en hier zat ook een pizzeria aan vast, heeel vervelend, en besluiten dan ook om een pizza te delen als een soort van snackje, lekker sappje erbij en in het zonnetje is het goed vertoeven. Ik zat na de halve pizza alweer leuk in te kakken en we besluiten dan ook maar om weer verder te fietsen.

Nu wij op dit fietspad rijden krijg ik het gevoel dat dit wel eens het oude treinspoor zou kunnen zijn, echter kan er niets over terug vinden. Aangekomen bij de camping besluiten we nog wat boodschappen te doen, vanavond BBQ, en bij het afrekenen stonden er twee Nederlandse vrouwen voor ons met een paar biertjes op de band, echter deze mogen op zondag niet verkocht worden, oke, weer wat geleerd.

Bij terugkomst op de camping doet Patty nog een een vakantiewasje met onderbroeken, handdoeken en sokken, de luifel gaat uit maar ook weer terug in, waait te hard en op een afgebroken luifel zitten we niet te wachten. We krijgen nieuwe Nederlandse achterburen die al een kwartier ruzie aan het maken zijn over wie uitmaakt waar we gaan staan. Wild met de hoofdschuddend stapt de man weer in de camper en verplaatst deze wat zijn vrouw hem vertelde. leuk man vakantie!!!

Straks lekker een hapje eten van de BBQ, hebben aardappel gratin uit de oven, gemarineerde varkenshaas van de BBQ, koud bier, goed weer dus we redden ons wel vandaag. Patty gaat zometeen nog de foto's erbij zetten (ik denk in plaatjes) en dan zit er weer een heerlijke dag op. Voordeel hier is dat het s'avond lekker afkoelt en dan is het hier heerlijk onder je dikke dekbed (geldt niet voor personen met opvliegers, noem geen namen!!!). Be safe en tot morgen.