Noorwegen 🇳🇴 Dag 22

Gepubliceerd op 2 augustus 2024 om 20:00

Onze laatste dag in Noorwegen breek vandaag aan, we zitten nog op de camping in Mandal die al aardig leeg aan het lopen is als wij wakker worden. We doen een bakje koffie en gaan ons ook gereed maken voor vertrek. Alles legen, grijs-water, toilet en de vuilnis we wilde ook schoonwater innemen maar er zat zo weinig druk op de slang dat we hem bijna moesten vol druppelen. Omdat er nog een rij achter ons stond besloten we om op de volgende plek water in te nemen. Na dat alles gedaan was vertrekken we naar Kristiansand, zo'n 39 kilometer rijden en we zijn op een bobilparking, een grote parkeerplaats speciaal voor campers net even buiten de stad. Vanuit hier is het morgen vroeg nog 5 kilometer voor we bij de ferry zijn.

We rijden op de E39 en dat betekend snelle verplaatsing maar met veel tunnels dus weinig uitzicht, maar als je dan iets zag was het weer fenomenaal! Rond half twaalf zijn we op plaats van bestemming, in de app van campercontact stond dat het altijd erg druk is en dat je er dus op tijd naar toe moet, ik moet zegen van de 60 plekken waren er misschien 10 bezet dus we hadden plek zat. Maar eerst even water innemen zodat we kunnen douchen vanavond. Deze keer zat er zoveel druk op dat hij zo vol zat en het water er bijna weer uitspoot. Ik koop een kaartje en we zijn gesetteld voor de nacht.

Als de camper op zijn plek staat halen we de fietsen eraf en gaan de stad in, 3,6 kilometer fietsen. We komen al snel weer op bekend terrein en weten precies waar we de fietsen neer gaan zetten. Op het plein van de kerk is namelijk een ondergrondse fietsenstalling, bij een parkeergarage, ideaal dus. We maken eerst een rondje over de markt die gaande is en daarna  duiken we de winkelstraat in. Onze buikjes beginnen al te protesteren en gaan op zoek naar iets te eten, nu wist ik dat we de vorige keer in een heel leuk tentje hadden gezeten en die wilde ik weer opzoeken, helaas niet gevonden maar wel heerlijk gegeten in ook een leuk tentje.

We maken nog een rondje en gaan dan weer op zoek naar de fietsen en rijden naar de haven op te kijken waar we ook al weer moeten zijn morgen. We gaan weer richting de camper, denken we, tot we weer iets leuks zien en nemen de afslag komen op een leuk plein uit waar heel veel lekkere ijsjes voorbij komen, we zetten onze fietsen vast en gaan even een kijkje nemen. Tussen de jachthaven en de zee ligt nog een klein eiland die verbonden is met een brug, daar tussen moeten alle boten vanuit de haven die richting zee willen dus je begrijpt al een drukte van jewelste en met de zon die vandaag aan de hemel staat geen straf om even te blijven zitten. Genoeg aapjes en bootje om te bewonderen, als ons ijsje op is gaan we verder en pakken nog een afslag die we eerder niet hadden gezien. Je raad het al....de weg ging omhoog en wij dus ook.

Bovenop hebben we het mooiste uitzicht over de entree van Kristiansand en nog wat oude afweergeschut van 1914 ( vestre batteri bunker) ook altijd even leuk om een kijkje te nemen. En daarna gaan we weer terug, met nog links en rechts een d-tour, via de haven en een stadsstrand komen we weer op de route naar de camper. We willen nog even langs de supermarkt zodat we voor morgen wat te knabbelen hebben onderweg maar hadden een andere route terug als heen en kwamen geen supermarkt tegen. Oke dan weer terug maar dan de andere kant op, nog geen 500 meter verder zat de COOP een mega store dus we hadden genoeg om mee te nemen voor onze reis dag morgen.

Terug bij de camper zie ik nog een fietspad aan de achterkant van het terrein en ja, je raad het al..ik moet even gaan kijken. Marco volgt mij en zo zien we weer heel wat mooie uitzichten en weer een zwaan, die zijn er wel veel hier in Noorwegen. Mooi om te zien, wij gaan terug en genieten nog even van de warme zon en is de dag klaar voor ons, vanavond een pizza van de foodtruck om de hoek en morgen een drukke dag dus nu even helemaal niets!!